torsdag 23 juni 2011

Alfabetiska filmtopplistan K-R

Tidigare delar av filmtopplistan hittas här:

Svensk titel (produktionsår)
Originaltitel, Regissör, Produktionsland
Beskrivning av filmen/motivering
Mitt betyg

Alfabetiska filmtopplistan!


Kill Bill - Vol. 1 (2003)
Kill Bill: Vol: 1, Quentin Tarantino, USA
Det här är den film som jag tror Markus minst gillar att jag gillar. En yrkesmördare ska hämnas sina f.d. kollegor som försökt döda henne. Själva historien går egentligen bara ut på att hon söker upp dem en efter en för att döda dem. Jag brukar inte gilla filmer med för mycket våld, men Kill Bill är en otroligt vacker film, trots allt dödande. Jag gillar också hur Tarantino använder sig av genrekonventionerna. För varje person är det en ny genre kopplad till landet de befinner sig i. Musiken är också mycket noga utvald. 
Lyssna!
Betyg: 4/5

Lilla grisen flyger (2004) 
Lilla grisen flyger, Alicja Jaworski, Sverige, Danmark

Det här är en tecknad kortfilm för de allra minsta barnen. Det jag gillar är att filmen är så totalt inriktad på sin målgrupp. Den är inte som typiska Disneyfilmer som försöker flörta in sig hos en äldre generation för att kunna tjäna mer pengar. Dessutom är Lilla grisen en tjej. Det är inte så ofta en könsneutral karaktär är en tjej, så det är lite uppfriskande!
Betyg: 4,5/5

Melancholia (2011)
Melancholia, Lars von Trier, Danmark, Sverige, Frankrike, Tyskland

Vacker film om hur två systrar möter jordens stundande undergång. Långsamt berättat, underbar musik och otroligt vackert foto.
Betyg: 5/5

Nio liv (2005)
Nine Lives, Rodrigo García, USA
Filmen är egentligen 9 kortfilmer med 9 olika kvinnor i huvudrollerna. Vi möter dem i olika skeden av livet, och filmerna knyts ihop av att en del karaktärer återkommer som biroller i de andra filmerna. 
Betyg: 4,5/5

Oskuldens tid (2009)
Cracks, Jordan Scott, Storbritannien, Irland, Spanien
En internatskola för flickor. Flickorna i simhoppslaget ser upp till sin unga, vackra lärare, men dynamiken i gruppen förändras när en ny elev kommer till skolan och vill vara med i laget. Spännande och lite psykologiskt otäck. 
Betyg: 4/5

Paraplyerna i Cherbourg (1964)
Les parapluies de Cherbourg, Jacques Demy, Frankrike, Västtyskland
En färgsprakande musikal där alla repliker sjungs. Geneviève och Guy är unga och förälskade, men Guy blir inkallad till armén och kommer vara borta i 2 år. Geneviève lovar att vänta på honom, men hennes mamma är emot deras förhållande.
Betyg: 5/5

Q
Q är så krånglig, Q är så svår. Den svåraste bokstav jag hittat i år. Jag struntar i Q, och springer till R. Och vill du mig något, så träffas jag där. 
(Men en film jag borde se är Quadrophenia.)

Requiem for a Dream (2000)
Requiem for a Dream, Darren Aronofsky, USA
Det här är en sån här jobbig misärfilm. Men så bra ändå! Sara ska få sina 15 minutes in fame och bestämmer sig för att prova på en pillerdiet för att snabbt bli smal och snygg, men hon fastnar i ett destruktivt missbruk istället. Det var ett tag sedan jag såg den här filmen, men jag minns det som att alla knarkade... Ändå var filmen vacker på något sätt, i allt elände. Det är samma regissör som till Black Swan, så om man gillade den så rekommenderas Requiem for a Dream också. Ledmotivet till filmen har redan blivit en klassiker, och används ofta i teaser-trailers (t.ex. i fejk-trailern för Boktjuven).
Lyssna!
Betyg: 4,5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar