söndag 3 april 2011

Innan jag fyller 30...

En del har ju vissa mål som de vill uppnå innan de fyllt 30, som att gifta sig eller få barn eller så.

Mitt mål är att läsa hela Bibeln! Jag började för 10 år sedan och har bara kommit till Ordspråksboken. Men jag misströstar inte. På de exakt 2 år och 2 månader jag har kvar till 30 behöver jag nämligen bara läsa 1 kapitel om dagen för att hinna! (för eventuella läsare som är mer vana vid att läsa Proust än Bibeln: ett kapitel är ungefär en halv sida)
Jag måste erkänna att jag fuskade lite i moseböckerna. Jag hoppade över lite släkttavlor, och rätt så mycket i 4 och 5 mosebok där det mest handlade om att räkna getter och att upprepa vad de gjort i andra mosebok… Men jag lovar att när jag läst hela Bibeln ska jag börja om med moseböckerna så att jag kan säga att jag har läst HELA!

Att läsa Bibeln från pärm till pärm är ju egentligen inte det bästa sättet att läsa bibeln. Om du vill börja läsa bibeln föreslår jag istället att du börjar med något av evangelierna. Om du har 1001 böcker du måste läsa innan du dör kan du t.ex. börja med Lukasevangeliet, så kan du pricka av den. Sen kan du fortsätta med Apostlagärningarna och pricka av den också. 

Om du inte äger en bibel kan du köpa en här, eller läsa hela här.

Gammal bibelutgåva
Ny bibelutgåva

3 kommentarer:

  1. Ser att du också läser "Ett hjärta större än världen", det gör ju jag också, eller gjorde. Den är jättebra, i alla fall början, men det blir inte av att jag fortsätter för att den är så mäktig... hur långt har du kommit? Hur artar den sig?! /CA

    SvaraRadera
  2. Jag har kommit till det som behandlar Matt 7. "det fruktade mötet med mig själv". Jag läser den egentligen alldelens för sporadiskt just nu för att få nåt ordentligt sammanhang. I början läste jag i den oftare, och jag tyckte nog att första delen var bättre. Jag borde egentligen skriva ner allt bra så jag kommer ihåg det sen :)

    SvaraRadera
  3. Ja, det är nog bra att skriva ner, eller stryka under i boken! Jag har väldigt svårt att skriva i böcker, men om det är en bok man vill använda och läsa igen (som jag kan tänka mig att detta är) så är det ju värt det! Precis som med bibeln, den får gärna vara mycket anteckningar i! :) Den bok jag antecknat mest i är nog miljöbalken..., men det var iofs i skolan.

    SvaraRadera