lördag 30 april 2011

Alfabetiska filmtopplistan E-J

Nu är det väl dags att jag fortsätter min alfabetiska filmtopplista. A-D på listan hittar ni här!

Svensk titel (produktionsår)
Originaltitel, Regissör, Produktionsland
Beskrivning av filmen/motivering
Mitt betyg


Alfabetiska filmtopplistan!

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)   
Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Michel Gondry, USA
När Joel och Clementine gör slut bestämmer sig Joel för att radera Clementine ur sitt minne eftersom det gör för ont att tänka på henne. Men under processens gång kommer minnen upp som inte vill bli raderade. Joel och Clementine jagas genom Joels undermedvetna och försöker undgå att bli utplånade. Det låter lite crazy, men är en jättefin film. Otroligt bra manus!
Betyg: 5/5

Fight Club (1999)
Fight Club, David Fincher, USA, Tyskland"En film om killar som slåss verkar inte särskilt intressant" tänkte jag i min ungdom. Ända tills en väldigt pacifistisk vän till mig sa att filmen var jättebra, så tänkte jag att jag måste ge filmen en chans, och jag råkade ge den en chans två dar i rad. Förutom att vara en jättebra film är den också en kritik mot vårt konsumtionsamhälle, vilket gör att den fortfarande är aktuell trots 12 år på nacken.
Betyg: 5/5

Gudfadern del II (1974)
The God Father: Part II, Francis Ford Coppola, USA
Något så sällsynt som en uppföljare som är bättre än sin föregångare! Om man bara har sett första filmen så har man begått ett stort misstag, eller snarare, man har något kvar att se fram emot. Jag blev faktiskt inte så jätteimponerad av första Gudfadern-filmen när jag såg den, men det var länge sen så kanske borde jag ge den en chans till...
Betyg: 4/5

Harry Potter och dödsrelikerna del I (2010)
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I, David Yates, Storbritannien, USA

Det här är filmen som handlar om första delen av sista boken. Boken är helt klart den bästa i serien, och så även filmen. Hittils alltså. Väntar med spänning på del II som kommer i juli!
Betyg: 4,5/5

Into the Wild (2007)
Into the Wild, Sean Penn, USA

Christopher McCandless sticker hemifrån efter studenten. Han ger bort allt han äger, reser runt lite grann, för att till sist bosätta sig i Alaska där han vill försöka överleva i vildmarken ett helt år. Otroligt vackra vyer! Filmen bygger på en verklig händelse.
Betyg: 4,5/5

Juno (2007)
Juno, Jason Reitman, USA, Kanada

En charmig komedi om 16-åriga Juno som blir gravid och bestämmer sig för att föda barnet för att sen adoptera bort det. Ellen Paiges genombrottsfilm. Det känns otroligt uppfriskande med en tjej på film som känns "på riktigt" och inte så där amerikanskt stereotyp.
Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar