måndag 22 oktober 2012

Augustprisnomineringarna

Här har vi alla nominerade till Augustprisen. (Ja, jag är lite sen. En riktig bokbloggare hade lagt upp detta för flera timmar sedan)

Jag har inte läst någon av böckerna, så jag kunde inte känna mig creddig i år. Men jag har ju fått en massa nya boktips.
En av de nominerade till bästa fackbok, Det enda könet, blev jag intresserad av.
Motiveringen:

Det enda könet. Varför du är förförd av den ekonomiske mannen och hur det förstör ditt liv och världsekonomin av Katrine Kielos, Albert Bonniers Förlag.Juryns motivering: I Det enda könet går Katrine Kielos i clinch med ”Homo economicus”, föreställningen om att samhället befolkas av obevekligt rationella manliga individer. Med skenbart enkla exempel och feministiska verktyg klär hon av den ekonomiske mannen hans anspråk på allmängiltighet, och utmanar till diskussion om samhälle, marknad, ekonomi och kön.
Något att önska sig i julklapp kanske!


1 kommentar:

  1. Jag läste delar av den som e.bok som jag lånade från bibblan. Klart intressant!

    SvaraRadera