söndag 22 januari 2012

Nyårslöfte: Kill hyllvärmare

Ett av mina nyårslöften/nyårsmål/nyårsönskningar är att jag ska läsa 12 hyllvärmare.
Med hyllvärmare menar jag böcker som står i min bokhylla utan att jag läst dem. Jag räknar bara böcker som jag har tänkt att jag vill läsa någon gång, men bara inte kommit mig för. Om Markus har några böcker i bokhyllan som jag aldrig har varit intresserad av att läsa så räknar jag inte dem. I min utmaning räknar jag dessutom bara böcker som stått i hyllan mer än ett år. Och om jag har flera av samma författare väljer jag bara ut en av dem till min lista. Först tänkte jag att jag skulle läsa 1 hyllvärmare/månad. Men i januari har jag haft två bokcirklar så jag var tvungen att börja med de böckerna, och nu har jag precis börjat med Norwegian Wood, och det är ju bara 10 dagar kvar. Så ett mer realistiskt och inte lika stressande mål är att jag ska läsa 12 hyllvärmare under året. 


Här är en lista på de hyllvärmare jag ska välja mellan:


Shakespeares hemlighet - Jennifer Lee Carrell
Pojkår - J.M. Coetzee
Den brinnande ugnen - Kerstin Ekman
Momo - Signe Hasso
Perelandra - C.S. Lewis
Det broderade hjärtat - Carole Martinez
Törnfåglarna - Colleen McCullough
De blåaste ögonen - Toni Morrison
Brudskeppet - Jojo Moyes
Bortom stjärnan - Elisabet Nemert
En god son - Craig Nova
Dödgrävarens dotter - Joyce Carol Oates
Syster - Bengt Olsson
Northern Lights - Philip Pullman
Jökelteatern - Steinunn Sigurdarðóttir
Jacobys hus - Isaac Bashevis Singer
Motljus - Annika Thor
Alexandra - Torgny Wirén


18 böcker blev det på listan. Och då har jag inte kollat igenom min pockethylla eller min klassikerhylla. Men får räcka så här. Det är bättre att inte ha så många att välja mellan. 


Har ni läst några av dem? Jag tar tacksamt emot rekommendationer!

7 kommentarer:

  1. alexandra har jag också, jag har läst lite i den och den verkade lovande. En ungdomsbok!
    Kram och lycka till

    SvaraRadera
  2. Shakespeares hemlighet och De blåaste ögonen har jag läst. Den första är helt okej men den andra är nästan ett måste - så fantastiskt fin!

    SvaraRadera
  3. Kul att höra att du läser Murakami. Av de som du har på listan kan jag puffa för Toni Morrisson och Singer. Två "gamla" favoriter hos mig!

    SvaraRadera
  4. Tack för era tips! Jag har läst Sula av Morrison och gillade den mycket, så jag ser mycket fram emot att läsa De blåaste ögonen. Det kanske blir den som blir först ut...

    SvaraRadera
  5. Perelandra - C.S. Lewis
    Läs :-)! Mucho bra.
    /Markus

    SvaraRadera
  6. Det låter som ett nyttigt nyårslöfte!

    SvaraRadera
  7. Hej Mia!
    Kul med din blogg. Jag läste mycket av Singer förr. Han är jättebra!
    Du kan ju börja med Elisabeth Nemert om du vill att det ska gå fort och samtidigt ändå vara bra.
    Sedan har jag alltid gillat Oates. Dödgrävarens dotter är bra!

    SvaraRadera