torsdag 26 januari 2012

Imorrn startar filmfestivalen!

En dag kvar nu!
11 dagar fyllda av film! Wohoo!!

Men om jag ska vara ärlig så kommer inte mina dagar vara fyllda av festival. Första festivalen med heltidsjobb får jag nog ta och softa lite jämfört med tidigare år. Jag har i alla fall bokat biljetter till 4 filmer, och det kanske blir 4 till. Om jag orkar...

Om du bor i Göteborg och aldrig har gått på filmfestivalen tycker jag att det är hög tid nu! Och tycker du att det verkar jättejobbigt att veta vilken film man ska se bland de 100-tals filmer som visas så kan jag absolut förstå det.
Man kanske också har negativa erfarenheter av att ha valt "fel" film innan. Någon väldigt konstig och seg film från något land som man knappt hört talas om, och alla kritiker tycker den är helt fantastisk fast man själv inte ens fattar vad den handlar om.
Mitt tips i så fall är att kolla in kategorierna Gala, Dragon Award Best Nordic Film och festivalfavoriter. Där finns filmer som nog inte ska vara alltför obskyra och konstiga. Och om det är ett särskilt land man är intresserad av så finns filmerna sorterade efter land längst bak i katalogen.

Hoppas du får en trevlig festival, vare sig du ser 1 eller 30 filmer. Och dela gärna med dig av dina gamla och nya festivalupplevelser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar