tisdag 15 mars 2011

Downton Abbey

Jag glömde ju nämna kostymdramer! Eller "paraplyfilmer" som en av mina systrar kallar dom. Åtminstone tre av Larssonsystrarna är svaga för dessa filmer. Lisa allra mest skulle jag tro. Jag är inte helt säker på att den yngsta och äldsta systern är lika in to it, men ni får rätta mig om jag har fel.
Nu har jag precis sett avsnitt 5 av 7 av Downton Abbey, BBC:s underbara serie som just nu går på SVT1. Det går på lördagkvällar, men jag kunde inte se det i lördas så jag såg det nu på SVTplay. Det märks tydligt att det är en "modern" serie även fast den utspelar sig 1912. Med modern menar jag att nutidens värderingar lyser igenom väl tydligt på sina ställen. Alla kostymdramer görs förstås långt efter att de ska utspela sig (förutom ett par stumfilmer från filmens begynnelse), men i de filmer/serier som bygger på gamla böcker, t.ex. Jane Austens, så är vinkeln en annan.
Men, tillbaka till Downton... det gör mig inte så mkt att den är "modern" och kanske inte helt trovärdig i sina intriger (men vad vet jag, jag levde inte för 100 år sedan...). Serien utspelar sig i en spännande tid då människor var uppdelade i de som var för och emot reformer. Det gamla klassamhället ifrågasattes av allt fler och arbetarrörelsen och kvinnorörelsen blev starkare. Dessutom hände det mycket på det politiska planet, 2 år innan första världskriget bröt ut, men just det är inte jättetydligt i serien, förutom en turkisk snubbe som råkar hälsa på. Jag minns inte vad han var? Diplomat?
Kampen för kvinnors rätt kom upp i avsnitt 4, och jag hoppas det kommer handla mer om det. Yngsta systern Sybil är den mest sympatiska av dom upstairs, och är den som jag tycker det ska bli mest intressant att se hur det går för. Hon är cool som vågar gå sin egen väg. Mary, som väl är någon sorts huvudroll blir jag mest irriterad på för att hon är så självisk och världsfrånvänd. Edith är det lite synd om, men hon är ändå lite trist som bara bryr sig om att bli gift och att göra Mary svartsjuk.
Jag vet att det finns dom som redan har sett hela säsongen. Men det är FUSK!! Bra TV-serier ska avnjutas långsamt. Inte konsumeras som skräpmat. :D

3 kommentarer:

  1. Jag håller helt med om att det är fusk att se hela tv-serier på en gång istället för att känna av väntans charm. Väntan gör ju även att man uppskattar nästa avsnitt desto mer!

    Och btw var den turkiska snubben diplomat.

    SvaraRadera
  2. Visst är den bra! Jag missade också senaste avsnittet. SVT Play ikväll med andra ord.

    SvaraRadera
  3. Fusk att se Tv-serier i förväg? Nej nej, det är ju asbra så slipper man planera upp sitt liv kring en TV-tid! Dessutom slipper man ligga och grubbla om nätterna på hur det ska gå för Mary och Matthew. Fast jag håller med om att Mary är grymt osympatisk...

    SvaraRadera