torsdag 17 mars 2011

atomklyvning...

Jag bor 5 mil ifrån närmaste kärnkraftverk. Något som jag inte har reflekterat över förut, men som just nu inte känns helt gemytligt. Men jag tackar Gud för att jag bor i ett land där jag just nu inte behöver vara rädd för osynlig, livsfarlig strålning! Jag tänker också lite på de människor som om 100.000 år fortfarande ska behöva leva med effekterna av att vi just nu vill överkonsumera elektricitet. 

Här är ett boktips med anknytning till det som händer i Japan. Sadako och de 1000 papperstranorna av Eleanor Coerr. Boken bygger på en verklig historia om en flicka som under 50-talet får leukemi, ”atombombssjukan”. Jag minns att jag läste den en gång för längesen när jag satt på ett tåg på väg från Värmland. Då var jag väl ungefär i mellanstadieåldern eller kanske nåt år mer. Den är inte så lång så om du inte har läst den redan, låna den på biblan å läs den i helgen. Jag skulle tro att den passar för barn och vuxna från ca 7 år. Var inte rädd för att gråta om det behövs... 
Boken finns att låna t.ex. på Hisingens bibliotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar