måndag 19 december 2011

19 dec

Till den som älskar ordkonstnärer

Bland novellerna jag tipsade om igår finns en som är skriven av Jonas Hassen Khemiri som heter Så som du hade berättat det för mig (ungefär) om vi hade lärt känna varandra innan du dog. Novellen är riktigt bra, och Khemiri himself är så bra att han förtjänar en egen lucka i julklappstipsadventskalendern.
Något jag beundrar Jonas Hassen Khemiri för är hans förmåga att använda språket, men också att han själv är en språknörd liksom jag. Språket är inte bara ett verktyg utan det är själva ryggraden i många av hans texter. Hans debutroman Ett öga rött handlar om Halim som använder sig av en egen påhittad "bruten svenska" för att distansera sig från ett svenskt samhälle som han inte vill vara en del av. Romanen Montecore: en unik tiger är en brevväxling mellan Jonas och Kadir, där Kadir skriver på någon sorts franskinspirerad svenska. Av Khemiri finns även Invasion! som är en samling av noveller, krönikor och pjäser. Och som sagt ovanstående novell.
Jag rekommenderar dessa böcker till dem som är fascinerad av språk och språkets betydelse för identitetsskapande, och/eller för dem som vill läsa samtida samhällsanalys och samhällskritik i romanformat.


Detta inlägg ingår i min julklappstipsadventskalender

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar