söndag 24 juli 2011

Filmfrossa!

Det finns tydligen dom som inte tycker att det passar att se på film på sommaren. Detta kan jag inte riktigt förstå.

Varje sommar har Hagabion filmfrossa. Det är faktiskt rätt klantigt att jag har glömt att tipsa om det förrän nu eftersom filmfrossan började 8 juli och bara fortsätter till på torsdag. Filmfrossa innebär att gamla och inte lika gamla filmer visas två ggr/dag och att det endast kostar 40 kr.
Mitt tips är att man på tisdag kl 21.00 ser Till det som är vackert om man inte har sett den än. Jag såg den hemma hos min svägerska häromdan, så därför tänker jag bara se The Hurt Locker på onsdag kl 18.30. Filmen utspelar sig under irakkriget och belönades med 6 oscar, bl.a. för bästa film, bästa manus och bästa regi. Den kan ju inte vara heelt dålig då...
Här hittar ni de andra filmerna som visas.

Om man inte bor tillräckligt nära Göteborg, eller bara hellre känner för att se på film hemma i sin egen soffa så har jag också några tips som jag råkade se i hyllan på Hemmakväll. (För ovanlighetens skull tänker jag bara tipsa om komedier.)

Trolljägaren blev snabbt slutsåld på Göteborgs filmfestival i år. Om ni missade den då finns den alltså på DVD nu. Filmen handlar om ett gäng studenter som ska spela in en dokumentärfilm om några incidenter med djur som blivit dödade på ett mystiskt sätt. Deras efterforskningar leder dem till en skum man som visar sig vara en trolljägare. Blair Witch i nordisk miljö. Både spännande och roligt, med glimten i ögat.

Tyvärr är inte alla terrorister lika klantiga som de är i filmen Four Lions.
När jag såg filmen undrade jag om man verkligen fick skratta åt en film om självmordsbombare. Det är i alla fall en väldigt annorlunda komedi som ger ett perspektiv på självmordsbombare som
man aldrig tidigare har fått se. Jag tror det kan vara befriande att få skämta även om detta.

Och så ett svenskt tips: I Rymden finns inga känslor. En härlig film om Simon som har aspergers syndrom. Han klarar inte av att folk tar i honom och han måste ha samma matschema varje vecka. När hans brors flickvän gör slut förändras hela deras rutinfyllda vardag, och det klarar Simon inte alls av. Därför försöker han hitta en ny flickvän åt honom.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar