onsdag 18 mars 2015

Kaosutmaning 8: Läs en bok med en huvudperson som bloggar

Ärligt talat var jag inte alls sugen på att läsa en bok i den här kategorin. Trots att jag ju själv bloggar så hade jag tydligen fördomar om hur en bok om någon som bloggar skulle vara.
Till min lycka fann jag dock att huvudpersonen i Americanah av Chimamanda Ngozie Adichie faktiskt bloggar! - Yes! En till kategori att pricka av i kaosutmaningen!
Ifemelu kommer till USA från Nigeria för att studera och startar en blogg om den rasism hon får se i det amerikanska samhället. Men Americanah är inte bara en politisk bok utan också en kärlekshistoria. Tyvärr tycker jag att dessa två teman inte riktigt flyter ihop utan att det mer är som två olika böcker i en. Detta drar ner mitt betyg en smula, men det är fortfarande en väldigt bra bok som jag verkligen rekommenderar. Jag gillade Adichies En halv gul sol snäppet mer än Americanah, men betyget blir ändå:
4/5





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar