fredag 16 mars 2012

I'm a slow reader

Det är ju det jag alltid har sagt. Jag är en slow reader!
Fast länge trodde jag faktiskt att jag var en fast reader, bara för att jag gillade att läsa. Som vuxen har jag insett att jag faktiskt inte alls läser snabbt. T.ex. om jag och Markus tillsammans läser en artikel i en tidning eller på internet.... Markus vill alltid bläddra eller scrolla neråt innan jag är färdig.

Och nu har jag fått det vetenskapligt (hm... nåja...) bevisat. Jag läser 14% långsammare än the national average (vet ej vilken nation. jag gissar på USA eller UK).
Jag hoppades att det skulle gå bättre. Men till mitt försvar måste jag få säga följande:
1. Engelska är inte mitt modersmål. På svenska hade jag läst väldigt mycket snabbare.
2. Markus satt bredvid och såg på en Bond-film + pratade med mig.
3. Jag blir stressad i läsa-på-tid-situationer. Jag minns att när vi i skolan skulle läsa en text tyst samtidigt så blockerade jag mig alltid och fattade inget av vad jag läste.
Jag tänkte för mycket på hur lång tid det borde ta att läsa, och ifall nån annan redan var klar, och ifall jag var sist, och just ja, jag måste förstå vad jag läser också, bäst att hoppa tillbaka lite, men tänk om jag är sist färdig, och undra hur långt har de andra hunnit, och undra hur långt man borde ha hunnit läsa vid den här tiden, och nu är säkert alla klara, i alla fall alla som är duktiga i skolan, och det är ju jag så jag borde ha läst klart nu men oj det har jag ju inte, bäst att skynda lite, men då fattar jag ju inte vad jag läser, bäst att hoppa tillbaka igen, men läsa snabbt också, bra nu är jag klar och jag är minsann inte sist, men vad läste jag om egentligen?
Ja, ni fattar. Ganska lik upplevelse var det nu också. Men egentligen, vad spelar det för roll? Jag läser 14% långsammare än genomsnittet. Men med bibehållen läshastighet skulle jag läsa Harry Potter and the Sorcerer's Stone på mindre än 6 timmar. Inte illa ändå, när man tänker på det.
Och där har vi också beviset på att det är det amerikanska national average jag jämförs med eftersom boken heter Harry Potter and the Philosopher's Stone i det brittiska originalet.
Och hela Bibeln kan jag läsa på 60 timmar! Då är det ju inga problem att hinna läsa ut den innan jag fyller 30!

Om du inte alls fattar vad jag pratar om så har jag gjort ett snabbt och enkelt läshastighetstest online.
Gör ett du också genom att klicka här!

P.S. När jag gjorde om testet utan att någon pratade med mig samtidigt var jag bara 2% slower than national average. + Jag fattade faktiskt vad jag läste om... D.S.

P.P.S. YES!! gjorde testet igen (med en ny text) och utan något som störde mig. Mer som en vanlig lässituation alltså. 3% snabbare än national average, och alldelens över en åttondeklassares läshastighet. Med denna hastighet hinner jag läsa Harry Potter på 5 timmar, och Bibeln på 50 och en halv timme! D.S.

5 kommentarer:

  1. Gjorde testet två ggr. I det ena blev jag 24% slower och i det andra 38% faster (than the national average). Vet att jag läser rätt långsamt, men samtidigt vill jag ha ut något av det jag läser och inte bara komma till slutet. Brukar gå snabbare när man väl kommit in i en bok och fattat hur språket/flowet i boken är.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig! Jag gillar att "höra" författaren/karaktären läsa texten, men frasering och pauser. Och sen beror det ju på vad för sorts bok man läser såklart...

    SvaraRadera
  3. Var också tvungen att göra testet två gånger för att Hyllan (ihyllan.se) läste så jäkla snabbt och jag blev "bara" 39% snabbare än medel. Andra gången var det en text ur Alice i Underlandet som jag läst och då gick det mycket snabbare. För det är ju en tävling. ;)

    SvaraRadera
  4. ja, det gick bättre för mig med med alice-texten. Men det är ju som Jeremy säger, att det går snabbare när man kommit in i en bok, och eftersom jag läst alice i underlandet och direkt märkte att det var den så kunde jag läsa lite snabbare. behövde inte bygga upp en mental bild av hur miljön såg ut och så, eftersom den redan fanns där.

    SvaraRadera
  5. Kul test! Jag har alltid ansett mig vara en ganska långsam läsare. Jag gillar att föreställa mig röster, mimik, tonfall och miljöer etc. i lugn och ro. Men nu skyndade jag omedvetet på lite extra för att jag kände tidspressen. Fick 44 procent snabbare än average på den första texten, 47 procent snabbare på den andra (antagligen för att det var Alice-boken, som jag har läst tidigare) och 39 procent snabbare på The Wizard from Oz.

    SvaraRadera