torsdag 4 augusti 2011

Boknörd i Brighton

Jag har spenderat 4 days in the city of Brighton & Hove.
Jag låg på the pebble beach och läste De imperfekta, jag träffade vänner som jag inte sett på länge, åt brittisk mat, promenerade runt i the country-side, attended my first baby shower, hade lite bbq on the beach. Sadly upptäckte jag att två bokaffärer försvunnit från Brightons centrum sedan jag var där senast. Jag hann inte ägna så värst mycket tid till shopping. Markus ville hänga på stranden, men jag blev rastlös och ville hellre gå i bokaffärer. En natt drömde jag till och med om att jag gick på bokshopping! Till slut hann jag i alla fall med lite bokshoppande på Oxfam Bookshop och en snabb titt inne på Waterstones. Och jag hann också shoppa lite på WHSmith Bookstore på Gatwick Airport innan vi åkte hem.

Jag gjorde också en litterär excursion till Bateman's, Rudyard Kiplings hus. (Ni vet, han som skrev Djungelboken. Innan Disney-filmen, alltså) Det var ett underbart hus, byggt på 1600-talet, med en väldigt homely feel to it. Mörka ekbjälkar och låga dörrposter som bara vi korta gingers kunde gå raka igenom utan att skada oss allvarligt. Jag skulle gärna vilja kopiera denna inredningsstil. Jag vågar inte sno någon annans bilder, så jag länkar istället. This is what Kipling's study looked like!
Vi fick höra en guide, på gränsen till att vara senil, recitera Kipling-dikter. Två gånger berättade han för oss att gästerna kunde höra Kipling "walking back and forth in the upstairs study while he was writing his verse. He always called them verse, never poems". Han (guide-mannen, inte Kipling) reciterade dock 2 olika verses för oss. Inte samma två gånger, som tur var. In the study fanns en svensk järv (platt) och en svensk ljusstake. Annars förknippas ju Kipling mest med Indien och huset var dekorerat med olika asiatiska detaljer. Det fanns ett utställningsrum med handskrifter och tidiga utgåvor från många av hans verk och hans nobelpris-diplom från 1906.
Jag hade köpt hans Just so stories på Oxfam tidigare samma dag så nu är jag lite sugen på att läsa lite i den. Eller kanske ska jag börja med Djungelboken eftersom den är med i 1001 böcker.
Kipling's house, Bateman's in East Sussex, UK

1 kommentar:

  1. Fint! Huset ser lite ut som en djungel också. :) /Chris

    SvaraRadera