torsdag 11 december 2014

Julkalenderbloggstafett - Lucka 11

Välkomna till lucka 11 i julkalenderbloggstafetten!

Vi bloggar på temat En riktigt bra ungdomsbok jag läst 2014.

Innan jag avslöjar mitt val ska jag berätta lite om min relation till ungdomsböcker.
Jag är en 30+-person, och alltså rätt så många år över målgruppen. Men vad gör det? Jag gillar ungdomsböcker! Som tur är är jag lärare i svenska på en högstadieskola och har därmed stor anledning att läsa ungdomsböcker. Det här året har det dock blivit lite skralt med läsning. På mitt jobb har vi ett fin-fint samarbete med ungdomsbibliotekarien som kommer och berättar om nya ungdomsböcker som vi sedan läser och diskuterar. Bokklubb på arbetstid alltså! Men eftersom jag var föräldraledig under vårterminen och har jobbat deltid under höstterminen så har jag inte varit med det här året. Men ett par ungdomsböcker har det ändå blivit i år. Den bästa av dem var en bok som jag läste i min privata bokklubb (alltså utanför jobbet). Jag har sån tur att jag inte bara är lärare, jag är dessutom med i en bokklubb där det finns andra som gillar ungdomsböcker!

Och boken är.... *trumvirvel*

Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt

Snygg framsida, va!
Boken utspelar sig i USA under 80-talet. 14-åriga Junes bästa (ende?) vän är hennes morbror Finn som precis har gått bort i aids. Ett tema som passar bra in om man följer Musikhjälpen i dessa tider.
Efter Finns död får June kontakt med Finns pojkvän Toby, vars existens hon inte kände till innan. Mellan dem utvecklas en förbjuden vänskap; Junes familj vill inte ha något med Toby att göra.
I centrum för berättelsen står både Junes relation med Toby och med Finn som hon ständigt tänker på. Men det handlar också om relationen mellan June och hennes syster Greta. June tänker tillbaks på den bekymmersfria barndomen då hon och Greta var oskiljaktiga. Nu har de svårt att vara i samma rum en längre stund utan att bli osams.

Någon i min bokklubb tyckte att vissa saker i boken kändes lite otrovärdiga (jag är från Norrland och då får man sätta o- framför allt). Men jag köpte allt och bara drogs med i berättelsen! Jag tyckte att historien var sannolik utan att för den skull bli vardaglig och tråkig. På något sätt påminde boken mig om en amerikansk independentfilm (det är bra, alltså!).
Boken har i Sverige blivit klassad som ungdomsbok, men i USA är den en "vanlig" roman. Jag tycker den passar både tonåringar, unga vuxna och vuxna. Vuxna kan ju faktiskt också läsa om tonåringar. Låt vargarna komma är inte skrivet på ett sätt så den känns för ungdomlig även om det är berättat från en tonårings perspektiv. Och June är inte heller en typisk tonåring. På många sätt mognare trots att hon längtar tillbaks till barndomen.
Köp boken i julklapp till dig själv eller någon annan, t.ex. här! Den finns både i pocket och danskt band, men pocketutgåvan är ju tyvärr inte lika snygg tycker jag.

Imorgon ska ni titta in till Anna på Sagan om sagorna för lucka 12.


psst... ni kan även titta in till mig imorgon, för då tänkte jag bjuda på mina bästa barnbokstips som en liten bonus...

2 kommentarer: