söndag 24 februari 2013

The Oscars 2013

Jag orkar inte se på Oscarsgalan som sänds nu i natt.
Jag har inte sett tillräckligt många av filmerna för att kunna avgöra vilka filmer som borde vinna. Många av filmerna får ju svensk premiär någon gång nu på vintern, så jag brukar se försöka se en del filmer som verkar intressanta efter Oscarsgalan istället (det där med att ladda ner film utan att betala för sig är inte min grej).

De nominerade filmer som jag har sett är:
Lite of Pi - 11 nomineringar (!)
Les Misérables - 8 nomineringar
The Hobbit - 3 nomineringar
Snow White and the Huntsman - 2 nomineringar
Moonrise Kingdom - 1 nominering
Prometheus - 1 nominering

Bästa film hoppas jag vinns av Les Misérables för att den var grymt bra, eller av Beast of the Southern Wild för att den verkar vara bra och väldigt annorlunda.

Kvinnlig biroll hoppas jag vinns av Anne Hathaway. Hon var GRYM i Les Misérables! Jag fick precis reda på att all sång i filmen (dvs. all dialog) spelades in live på inspelningsplatsen. En förklaring till att filmen var så fylld av känsla. Det är svårt att få till det när man står i en studio.

Bästa animerade film hoppas jag vinns av Frankenweenie av Tim Burton. Hr tyvärr inte varit och sett filmen än, men den verkar skön!

Sen hade det ju varit kul om The Hobbit vann minst en Oscar också. Kanske scenografi eller specialeffekter.

Och det hade också varit kul om danska A Royal Affair vann bästa utländska film eftersom den har lite svensk-koppling (Alicia Vikander). Sverige har också chans att vinna pris för bästa dokumentärfilm genom Searching for Sugarman, regisserad av svenska Malik Bendjelloul.

Oscarsgalan sänds på kanal9 med start 2.30, men redan nu kan man se på nedräkning och röda mattan-bevakning med Filip och Fredrik på samma kanal. Strax innan klockan 6 kommer man få veta vem som vinner Bästa Film.

Ha en trevlig Oscarsnatt, om du orkar vara vaken. Jag ska åka till jobbet om 8 timmar så jag säger god natt istället!


- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar