onsdag 5 september 2012

Äntligen bokklubb igen!

I måndags hade jag bokklubb tillsammans med mina vänner Hanna, Johanna och Karin. Vi brukar träffas ca var 6:te vecka, men vi hade ett litet sommaruppehåll eftersom det var svårt att hitta en tid då alla var i närheten av varandra. Därför blev det mycket trevligt snack om annat än boken.

Men naturligtvis talade vi om boken också. Och boken för kvällen var Mot ljuset av Elin Boardy.

Boken utspelar sig i slutet av 40-talet och handlar om Elly som följer med sin syster och hennes make till Malaya. Resan är från början tänkt att vara en bröllopsresa men systerns make tänkte passa på att blanda business med pleasure genom att jobba under resan, och därför följer Elly med som sällskap till systern. Under resan inser dock Elly att de båda unga kvinnorna växer ifrån varandra alltmer. Systern går in för rollen som fru medan Elly börjar ifrågasätta saker hon tidigare tagit för givet. Hon känner sig inte bekväm i den roll som förväntas av henne som kvinna och när hon tar på sig byxor blir det en befrielse för henne, även om systern inte alls förstår vad hon sysslar med. 

Jag gillar Elin Boardys språk som är långsamt men ändå långt ifrån långtråkigt. Språket liksom flödar fram i sakta mak. Det är inte en actionfylld roman, men jag hade svårt att släppa den när jag börjat läsa. Dock utvecklade den sig inte till vad jag hade trott att den skulle bli. Inte så att det var någon jättestor twist som vände handlingen upp och ner, men jag trodde att jag förstod vad det var för någon slags roman och sedan blev det något annat. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att jag förväntade mig att den skulle vara mer av en kärleksroman än vad den var. Det fanns en kärlekshistoria men den var inte i centrum av boken. Och det är väl det som var lite obekant antar jag. Men detta gjorde inte nödvändigtvis boken sämre. 

Den här gången var vi mer eniga i bokklubben än vi nånsin varit tidigare (men vi har bara funnits i ett år). Vi gav alla betyget 4,0 av 5. 
Boken startade också upp ett intressant samtal om kvinnoidealen som man inte kommer ifrån att påverkas av.

Det var en mycket trevlig bokklubbskväll om än lite bitterljuv eftersom en av bokklubbsdeltagarna ska flytta ifrån oss...
... nämligen hit. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar