torsdag 5 juli 2012

Death Comes to Pemberley - P.D. James

Elizabeth och Mr Darcy ska anordna sin årliga bal när de plötsligt blir indragna i ett mordmysterium där Wickham står som misstänkt för mordet på sin vän Captain Denny.

Det är den prisade deckarförfattaren P.D. James som har skrivit denna uppföljare till Stolthet och fördom (skriven av Jane Austen för 200 år sedan).

Deckare är inte min favoritgenre, men jag tyckte ändå att det skulle vara lite roligt att få återstifta bekanskapen med paret Darcy och deras släktingar. Att det var just P.D. James som skrivit boken bidrog också till att jag blev nyfiken på boken.

Jag tycker att författaren lyckas mycket väl med att bygga vidare på karaktärer vi redan känner till. Vi får ibland lite mer inblick i varför de handlade som de gjorde i Stolthet och fördom.
Däremot blir själva mordgåtan lite ointressant, förrän i slutet av boken. Mestadels går allting rätt långsamt och ibland läggs för mycket fokus på oväsentliga vardagsbestyr. Men det är P.D. James förmåga att spinna vidare på den kända historien som jag får mest behållning av.
Death Comes to Pemberley är ett litet gemytligt tidsfördriv som av mig får betyget 3 av 5.


1 kommentar:

  1. Lånade hem den från bibblan men orkade mig inte förbi de första sidorna.

    SvaraRadera