måndag 2 maj 2011

Veckans bästa TV-tips!

Vad gör man när man ska äta havregrynsgröt helt själv och det bästa (minst sämsta) man kan se på TV är Mamma byter bo?
Jo, man hittar något intressant att se på istället. Något som man vill se på riktigt, inte bara för att det råkar gå på TV just nu.
För mig blev det UR play där jag upptäckte att det finns en säsong 2 av Hej litteraturen! Jag valde att börja med avsnittet som handlar om den svenska arbetarlitteraturen. Och till min stora lycka var det Moa Martinson som var författaren i fokus!
Jag rekommenderar verkligen att ni ser detta avsnitt när ni har 28 minuter över. Om ni inte har tid, ta er tid. Eller se på detta istället för att slötitta på Trinny och Susannah stylar om Sverige, eller nåt annat för stunden underhållande, men själsligt fattigt program.
Avsnittet om den svenska arbetarlitteraturen innehåller t.ex:

  • den första realistiska förlossningsskildringen i svensk litteratur
  • Moa Martinson
  • undersökning om vad som är mest upprörande i text
  • Wilhelm Moberg
  • besök i svenskbygderna i Minnesota
  • svenskättlingar som sjunger Byssan lull (nej, sorry. det var ju aj aj buff)
Man får helt enkelt inte missa detta! 

1 kommentar: