lördag 14 maj 2011

Brighton Rock

Idag hade jag sovmorgon, vilket gjorde det möjligt för mig att gå på bio sent igår kväll.
Brighton Rock har fått ganska ljum kritik, men jag har ändå sett fram emot att se den, mest för att jag älskar Brighton. Jag läste boken (av Graham Greene) för två år sedan när jag precis flyttat ifrån Brighton. Boken är ingen favorit, men den är rätt okej. Det som fick mig att inte älska boken var att det inte fanns någon person som man kunde identifiera sig med och "hejja på". Pinkie är riktigt destruktivt och medvetet ond, medan Rose bara är simpleminded och naiv. Historien är mörk hela boken igenom, och dessutom är den kriminella undre världen inte min favorit bland settings.
Filmen innehöll såklart allt detta som jag inte gillade med boken, men saknar en del långsamma passager från boken, vilket ju är ett plus.
Andra plus med filmen:
+ snyggt foto
+ bra musik
+ innehåller Brightonexteriörer!

Den mest tydliga skillnaden mellan filmen och boken är att filmen utspelar sig 1964 medan boken utspelar sig på 1930-talet. Således har en scen som ursprungligen utspelade sig på en hästkapplöpning förflyttats till en sammandrabbning mellan mods och rockers vid Palace Pier. Manusförfattaren/regissören (Rowan Joffe, som bl.a. skrivit manus till 28 dagar senare) tänkte antagligen att en 30-talets hästkapplöpning inte är lika attraktiv för dagens publik som ett 60-talets ungdomsuppror. Jag tror han har rätt.

Idas roll är lite annorlunda i filmen. Rätta mig om jag minns fel, men var det inte så att hon i boken träffade Fred samma dag som han blev mördad. I filmen var han en gammal pojkvän till henne. Och i boken jobbade hon väl inte på samma ställe som Rose, eller? Jag inser att mitt minne sviker mig lite, men om jag har rätt så är det en förändring till det bättre. Man förstår hennes vilja, eller nästan besatthet av, att hjälpa Rose och att gottgöra för sin skuld till Freds död om hon hade en relation till dem båda innan.

I boken är Pinkie en tonåring, 17 år tror jag närmare bestämt. Det är ju vanligt att skådespelare är äldre än de ska spela, men Sam Riley var 30 när de spelade in filmen. Därför antar jag att hans rollkaraktär faktiskt skulle vara lite äldre än i boken. Personligen tycker jag att historien blir mer intressant om Pinkie är yngre. Dels för att han lyckas ta över rollen som ledare trots att han är så ung, dels för att det ger mer tyngd åt hans karaktär att han går igenom alla religiösa kval som så ung. De tankar han har om godhet och ondska, om helvetet och skuld, blir mycket mer intressanta hos en tonåring. I boken är han lika destruktiv och förstörd som i filmen, men har samtidigt en oerfaren och osäker sida som inte kommer fram i filmen.

Är det någon annan som läst boken, sett den här filmatisering eller den gamla? Vad tycker ni om den?

Här kan ni se hur hästkapplöpningsscenen blev i den nya versionen. Titta mellan 3.00-4.30 i första klippet.
Vad tycker ni om musiken? Musiken i 1947-filmen påminner mig om Saltkråkan. Hela Brighton Rock från 1947 kan förresten ses på youtube. Om man vill se den nya versionen är det Bio Roy (sista dag, torsdag 19 maj) eller på SF-biografer i Stockholm som gäller.

Till slut: Graham Greene läser inledningen på Brighton Rock

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar