söndag 1 maj 2011

(Inter)nationella bokveckan

På facebook hittade jag en sån där skicka-vidare-status. Jag brukar inte bry mig om sånna, men den här tyckte jag var rolig:
It's national book week. The rules are: grab the closest book to you, turn to page 52, post the 5th sentence as your status. Don't mention the title. Copy the rules as part of your status.
Jag fick tips om att överföra detta till bloggen från Flaskposten som iofs hade skrivit internationella även fast det stod national, iaf i den som jag såg. Den kan ju naturligtvis (troligtvis) ha ändrats på vägen, och översatts, men just därför så är ju denna bokvecka synnerligen internationell. Det måste vara svårt att hålla något nationellt på facebook.
Man kan undra över i vilket land som det är nationell bokvecka, och också vilken vecka det var. Enligt en facebook page som heter just National Book Week så är veckan inte förrän i augusti och nationen som det gäller är Australien.
Men det spelar ju faktiskt ingen roll. Eftersom jag skriver detta på en söndag kommer säkerligen en del att läsa det nästa vecka, men låt då varje vecka bli en bokvecka. Det gör då inte mig något!
Jag har utfört detta uppdrag 2 gånger redan, men med olika böcker. Även om jag satt i samma soffa så hade jag hunnit flytta på böckerna så att en ny blev närmast.
Här kommer då min tredje. Sidan 52, mening 5:

De skickade texten till Sjostakovitj som skrev ny musik till orden.

Vad står det i din närmsta bok? Dela med dig av dina citat i kommentarsfältet!
I instruktionen står att man inte ska skriva vilken bok man tagit citatet ifrån, men det tycker jag inte är så kul, så om någon vill veta så är det från ett av mina bokrea-fynd, nämligen Är du alldeles rysk? - Smått och stort från Ryssland med närområden av Stefan Skott. Jag inhandlade tre böcker på bokrean och eftersom min bokhylla är överfylld så hamnade dessa på en stol bredvid. Därför låg de närmast mig varje gång detta uppdrag kom upp.

Dock är mitt bokhylleproblem på väg att lösas. Fortsättning följer...

3 kommentarer:

  1. "Allt ser likadant ut och leder därför bara till ännu mer desperata försök att fixa problemet" /Christine

    SvaraRadera
  2. "Jairus hade kunnat skrika högt."
    /Emma

    SvaraRadera
  3. om vi lägger ihop allas meningar kan vi göra en ny novell. eller kanske åtminstone en dikt. Men jag är lite nyfiken, vilka böcker kommer era citat ifrån?

    SvaraRadera