måndag 30 maj 2011

Megaloppis


Här ser ni mina bokfynd från gårdagens Megaloppis i Majorna!
I början kändes det faktiskt lite motigt. Jag började vid Stigbergstorget, men hittade inget av intresse alls. Inne i Matteuskyrkan fanns det mängder av barnkläder men bara ett fåtal böcker. Ändå var det där jag hittade mitt första fynd, Analfabeten av Ivar Lo-Johansson. Jag visste inte något om just den här boken när jag köpte den, men det visade sig vara första delen i hans självbiografiska romansvit. Alltid härligt att få börja med första boken i en serie. Jag hann till och med börja läsa lite i den medan jag fikade. Två kvinnor hittade en ballong (typ mindre variant av luftballong, inte en sån där modern ballong man har på barnkalas) och någon ville sälja den, men några andra ville ha den och flyga med. Jag hann inte läsa så många sidor...

Efter detta, mitt första fynd, kändes det lite bättre. Jag skulle i alla fall inte komma hem tomhänt. Det skulle inte se bra ut för en bokbloggare. Jag köpte två böcker till för 5 kr/st och gick runt mellan alla trasiga plastleksaker som folk sålde medan det regnade lite grann. Jag hade hört att det skulle vara mycket folk vid Mariaplan, så jag försökte hitta dit. På vägen fanns det loppisstånd lite här och var och jag hittade några gamla fina böcker och en ljusstake. När jag kom till Mariaplan var klockan redan närmare 4 och många sänkte priserna för att bli av med så mkt som möjligt. Jag hittade ett stoooort bokbord där alla böcker kostade 1 kr/st! Lycka!! 
Efter att ha botaniserat i lådorna och ringt nära och kära för att ta upp beställningar bestämde jag mig för att lämna loppisen. Jag vågade inte hitta ett till bokbord, för jag skulle inte orka bära mer.

Resultatet efter dagen blev:
1 st hög träljusstake
1 st fika
17 st böcker

Sammanlagt pris: 97 kr!!

Det tyckte då jag var rätt så bra!

Böckerna jag köpte var:

  • En vett- och etikettbok från 1946
  • En Lotta-bok av Merri Vik (Wahlströms flickböcker)
  • Onkel Toms stuga av Harriet Beecher Stowe
  • 6 av 7 Narniaböcker på originalspråk
  • Analfabeten av Ivar Lo-Johansson
  • Polyanna av Eleonor H. Porter (Wahlströms flickböcker)
  • En kristendomsbok från 1960
  • Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian
  • del 1-3 i serien Äventyr på Windy Hill av Lois Walfrid Johnson (jag läste del 4-6 när jag var yngre, så det ska bli en trevlig återbekantskap)
  • Unga kvinnor av Louisa May Alcott (jag var osäker på om jag redan hade den, men för 1 kr kändes det som att det var värt att chansa)

1 kommentar: