torsdag 5 maj 2011

Klimatfilmfestival!

Om du befinner dig i närheten av Göteborg lördagen 4 juni så tycker jag att du ska gå på Klimatfilmfestival Bio Roy! Jag kommer inte befinna mig så värst nära gbg, närmare bestämt i Malmö, så jag kommer missa det.
Tre filmer med hållbarhetstema kommer visas. Filmerna är:


Jag går hellre nakenVi får möta Natalie som har insett att det inte bara är roligt att shoppa kläder, utan att det faktiskt har negativa konsekvenser. Hon bestämmer sig därför för att ta reda på vad vår klädkonsumtion har för effekter på miljön.
Av: Thomas Öberg, Maria Delborg, Anne Waldemarsson, Natalie Olinder
Ta hand om dig En film om makten över din egen hälsa. Vem skall man lita på i en djungel av råd? Är den vanliga sjukvården och dess piller lösningen, eller kan alternativa metoder vara bättre ibland?
Av: Andrea Rosén, Andreas Frick-Toresand, Peter Widell
Glimtar av förändringSkulle en mer hållbar livsstil kunna innebära ett bättre, roligare liv och en mer rättvis värld? Du får möta Markus, Liv och Annika som alla har tankar kring detta och vars ord blivit handling. Sebastian, med insikt i aktuell lyckoforskning, ser ett samband mellan lycka och en klimatomställning.
Av: Olivia Andersson, Josef Ingvarsson, Kerstin Weijdegård, Nadine Rigal-Håkansson

Program
10:30 Insläpp
11.00-11.15 Introduktion
11.15-11.35 Jag går hellre naken
12.20-12.50 Q&A och paus
12.50-13.05 Ta hand om dig
13.05-14.20 Q&A och matpaus
14.20-14.50 glimtar av förändring
14.50-15.05 Q&A

Biljetterna kostar endast 40 kr. 
Annat intressant från Bio Roy är att von Triers Melancholia kommer visas där med start 27 maj, samt Brighton Rock som har premiär IMORGON! Jag kan inte gå och se den förrän på måndag. Det blir gött och se lite familjära vyer, även fast filmen utspelar sig på 60-talet, så det kommer ju inte se ut som det gjorde 2009 när jag bodde där. I sommar hoppas jag kunna återse Brighton live, och inte bara på bioduken!


Brighton Pier, formally known as Palace Pier, är en viktig location i
filmen Brighton Rock

4 kommentarer:

  1. Är det eleverna själva som gjort filmerna? Det hade varit coolt om det hade varit Thomas Öberg, alltså the Thomas Öberg (från bob hund), som gjort den första filmen du skriver om. Jag är också upptagen den dagen, synd. /Christine

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om det är eleverna som gjort filmerna, men det kan ju mkt väl vara så.

    SvaraRadera
  3. Har du bott i Brighton!? :) Sköj :D Jag jobbade där med EF i några veckor förra sommaren. Härlig stad! :)

    SvaraRadera
  4. ja, jag pluggade engelska där för 2 år sedan. Nice stad, indeed!

    SvaraRadera