torsdag 26 maj 2011

Nästa läsprojekt och en tävling

Nu får det väl ända komma ett till blogginlägg från mig, tycker i alla fall jag. Jag får väl skylla på min fest- och matfyllda helg som gjorde att jag inte hann/orkade skriva något då. Annars brukar helgen vara ett bra tillfälle att blogga, eftersom veckodagarna fylls upp av jobb följt av halvdött slappande framför tv:n. Det är nästan så att jag inte hinner läsa något. Igår skulle t.ex. Mor gifter sig lämnas tillbaka på biblioteket, men jag hade fortfarande typ 80 sidor kvar, så jag fick låna om den. Nu har jag några veckor till på mig, men de sista 30 sidorna borde jag hinna läsa ut ikväll, allra senast imorrn. Synd att jag inte klarar av att läsa medan jag åker buss. Det hade gett mig minst 4 extra lästimmar i veckan. Nu ägnar jag mig åt att sova istället. Det är min favoritsysselsättning näst läsning och bokhylleorganisering, så det är inte fy skam det heller.

Jag funderar på vad jag ska börja läsa för bok i helgen när jag läst klart Mor gifter sig. Jag känner att jag kanske är sugen på nåt lite nyare den här gången. Något väldigt kul som har hänt i veckan är att mina elever har startat en bokblogg i svenskan, så där har jag fått lite tips på vad nästa läsprojekt skulle kunna bli.

En annan bok som jag såklart måste läsa snart är Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Den har talats om i nästan alla bokbloggar (i många, i alla fall) och alla åsikter jag har läst om den har varit positiva, också från dem som annars inte gillar fantasy. Jag förväntar mig därför ett mästerverk! Nu råkar det vara så lämpligt att Books are lives lottar ut ett ex av just denna bok, tillsammans med Innan jag dör av Jenny Downham. Här hittar ni tävlingen!

Jag trodde först att Innan jag dör var en av Twilight-böckerna i svensk översättning, därför var jag inte så sugen på att vinna dem. Jag har nämligen hört att man borde läsa dem på originalspråk (engelska). Men när jag såg författarnamnet insåg jag att så icke var fallet. När jag läser om boken blir jag jättesugen på att vinna den också! Det är en ungdomsbok som handlar om en 16-årig tjej som har leukemi och gör en lista över vad hon vill hinna med innan livet tar slut.

Jag brukar inte ha tur i tävlingar, så jag hoppas att det är nu det vänder! (annars kan jag ju alltid önska mig böckerna i födelsedagspresent)

3 kommentarer:

  1. Haha jag tog bort din andra kommentar inte med mening Sorry
    Tack för att du är med!

    SvaraRadera
  2. Hej Mia,

    jag är en kille på 26 jordsnurr som har ett problem. Varje gång jag börjar läsa en bok så tar det flera månader innan jag hinner avslutar den, har bara karaktär att läsa några tiotal sidor i taget, sedan ligger den där på nattduksbordet och dammar. Hur skall jag göra för att plöja böcker som du? Det finns ju så mycket jag skulle vilja läsa. Svar till en seg själ.

    SvaraRadera
  3. Jag plöjer tyvärr inte böcker, som jag hade velat göra. förutom på sommaren och när jag åker tåg. men mitt tips är att ta fram en bok istället för att slötitta på nåt dåligt på tv, och att bestämma en lägga-sig-tid som är 30 min tidigare än vanligt, så man hinner läsa innan man blir dödstrött och somnar. Och om boken är lite seg i början ska man ändå fortsätta läsa. man vet inte om boken är bra förrän man läst ut hela (okej, några böcker har jag lagt ifrån mig för att de varit för trista, men det är inte många)

    SvaraRadera