torsdag 19 maj 2011

Stress

Jag känner mig otroligt nöjd med dagens bokbyte! Jag har alltid lite svårt att lämna ifrån mig böcker. Jag gillar att äga böcker; i alla fall när det är böcker som jag gillar (oh no, materialistvarning på mig igen). Dessutom gjorde vi en stor bokrensning i samband med flytten för ett år sedan och då försvann många böcker som jag annars hade kunnat byta bort nu. Men jag lyckades ändå hitta 3 böcker som jag kände att jag kunde avvara.
Jag misstänkte att böckerna som var tillbytbara inte skulle vara särskilt intressanta. Typ deckarbestsellers i pocket och bokrea-utgåvor från 2009, men jag blev mycket positivt överraskad! Utanför Lohrs Pocket MedMera fanns en liten låda med bytesböcker, varav många titlar jag inte kände till sedan innan. Istället för att finna det svårt att hitta 3 intressanta böcker blev det tvärtom; jag hade med glädje plockat på mig ett par till!
De jag valde blev:

Den tionde sånggudinnan av Carina Burman
En historisk roman, som dessutom handlar om litteraturhistorisk forskning, dessutom ur feministiskt perspektiv, och som dessutom delvis utspelar sig i Ryssland. Klart att jag måste ta den!

Imago av Eva-Marie Liffner
"en atmosfärrik berättelse om minnets mysterier och historiens magi" Say no more!

Dörren i trädet (Magikerns hus del 2) av William Corlett
Visserligen del 2 i en serie, men fantasy med målgruppen 9-12 år slinker alltid ner!

Dessutom fick jag ju anledning att bekanta mig med Lohrs Pocket MedMera! Otroligt mysig affär+café! Det är så uppfriskande att komma in i en bokhandel som inte tillhör någon stor kedja, och där man kan hitta annat än bara topplisteböcker. De har dessutom en bokklubb (ni vet, en bokklubb i affären där man kan låna hem en bok i taget under ett år) där utbudet inte består till 90% av deckare/kriminalare. (Jag känner att jag inte med gott samvete kan prisa en annan bokhandel utan att också nämna den jag jobbar på ibland. Den är också jättebra och personlig och inte tillhörande en stor kedja.) Förutom en kopp te passade jag också på att köpa den bloggprisade ungdomsboken Om jag stannar av Gayle Forman.
Full pott till bokbytardagen och Lohrs bokhandel, alltså!

Däremot blev jag rejält stressad av alla böcker som jag vill läsa! Jag har ju nu 4 nya böcker att läsa + en massa andra böcker som jag såg i bokhandeln och vill läsa nångång. Hur ska jag hinna!? Jag gillar att insupa varje ord när jag läser, och mitt ordinsupande sker ganska så långsamt. Jag har hela mitt liv trott att jag är en snabb läsare eftersom jag alltid har haft lätt för att läsa, och har läst mycket och gärna. I vuxen ålder (ungefär förra året tror jag) insåg jag dock att när jag snabbläser så fastnar ingenting innanför pannbenet. Det klassiska "nu läser hela klassen samma sida samtidigt och sen ska vi diskutera" fungerar därför inte så bra på mig. Jag läser snabbt, för det är ju pinsamt om man har läst klart sist, och därmed missar jag hälften av innehållet. När jag läser själv, för mitt eget nöjes skull, så läser jag därför inte särskilt snabbt. Men förhoppningsvis ska jag hitta mycket lästid under sommarn, trots att jag ska jobba en hel del.

mina 3 bokbytesfynd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar