tisdag 31 maj 2011

Att taga i beaktande vid namngivelse av barn

Visst har jag en förkärlek för gamla lärorika böcker, men inte kunde jag ana vilken guldgruva jag hade hittat i Praktisk uppslagsbok 6: Vad skall man göra? (1946) som jag hittade på megaloppisen. Denna lilla bok kommer ge mig uppslag till ett antal blogginlägg, kan jag förbereda er på.
Först ut är lite tips på vad man ska tänka på innan man ger sitt barn ett namn.
Tips 1: Kombinera inte ett högtidligt namn med ett
oansenligt efternamn!



Tips 2: Undvik trendkänsliga namn och smeknamn!

Tips 3: Tänk över initialerna!

6 kommentarer:

  1. Hej! Min mormor hette Brodén i efternamn och hon har berättat att hon undvek att namnge sina barn med ett namn som började på B, för då fick de initialerna BB, vilket de, mkt riktigt, kunde bli mobbade för! :) Ha ha! (det tyckte hon var synd för hon gillade namnet Bengt). Sen kan man ju gifta sig till roliga initialer, mina är ju numera ICA.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar det avslutande konstaterandet att barn äro grymma. :D

    SvaraRadera
  3. Namnets betydelse är också viktigt. Vår grabb Henric lever upp till namnets betydelse - Husets herre!!

    SvaraRadera
  4. Hej Mia!
    Jag tipsade Lina om att titta in på din blogg. Lite väl sent kanske med tanke på att barnet skulle ha ett namn. Men jag tror Sture klarar reglerna för namngivande.

    SvaraRadera
  5. Ja kan man bara tänka sig hur fånigt det skulle låta med Garibaldi Göransson?
    Garibaldi Anvegård låter dock alldeles förnämligt, det tror jag vi tar!!!
    /MmC

    SvaraRadera
  6. ja, jag får väl hålla mig till de äktsvenska namnen som aldrig blir omoderna. som gösta och bertil.

    SvaraRadera