måndag 20 juni 2011

Fortsättningen på mitt sommarläsning-tips!

Nu har jag läst ut även den andra av de två böckerna om Mia och Adam, När jag lät dig gå av Gayle Forman. Vad jag tyckte om den första, Om jag stannar, kan ni läsa här.

När jag lät dig gå utspelar sig 3 år efter olyckan och Adam har blivit en världskänd rockmusiker. I första boken var det Mia som var berättaren; i andra boken är det Adam. Precis som första boken utspelar sig även den här under ca. ett dygn, och vi får genom tillbakablickar veta vad som har hänt de senaste tre åren. Vi får också ta del av Adams version av hans och Mias förhållande.
Jag tycker att När jag lät dig gå är mindre av en unga-vuxna-bok än vad Om jag stannar var. Visserligen har det gått 3 år och personerna är inte längre tonåringar. Men jag tycker ändå att Adam känns äldre än sina 21 år. Precis som i första boken spelar musiken stor roll, och ett centralt tema är Adams kärlek till musiken som han har tappat bort under all kändistumult. Boken utspelar sig under en vandring i New York, och har man varit/bott där kan jag tänka mig att man får extra behållning av boken.
Bok 2 är inte lika sorglig och tårframkallande som bok 1, men absolut inte sämre! Jag läste ut den samma dag jag hämtade den på biblioteket, och det säger ju något...
Avskräcks inte av att böckerna klassas som "unga-vuxna"! Gillar du kärlek och/eller musik och/eller New York så rekommenderar jag dem till dig!
Som sagt: Perfekt sommarläsning!


(Har ni föresten sett att jag har två nya "sidor" på min blogg? Där kommer jag skriva upp och betygsätta de böcker och filmer jag har läst/sett under året.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar