onsdag 22 juni 2011

Boktjuven, so far

Jag har börjat läsa Boktjuven av Markus Zusak. Jag har bara kommit ca 100 sidor in, men boktjuven har precis läst ut sin första bok, så det börjar bli lite mer intressant nu... Jag kommer skriva mer om boken vid senare tillfälle.

Jag skulle vilja att Boktjuven blev film. Och jag skulle vilja att Jean-Pierre Jeunet regisserade den!

Det är fler än jag som vill se Boktjuven på bioduken, men jag har inte kunnat hitta någon säker källa som bekräftar att filmen är på väg. Däremot cirkulerar ett par fan made trailers på youtube och andra ställen. En del av dem väldigt välgjorda, men bara bestående av ihopklipp från andra filmer. Jag blev nästan lurad måste jag säga, men jag undrade varför Adrien Brody måste vara med i alla andra världskriget-filmer... 

Om Boktjuven blir film (och jag är rätt säker på att den kommer bli det med tanke på bokens popularitet) hoppas jag att regissören lyckas fånga den komiska tonen i boken. Något som jag inte tycker att "fan-trailrarna" lyckas med, eller ens har försökt att göra. Därför hoppas jag på Jeunet. Han är fantastiskt duktig på att ta fram de komiska detaljerna även i en allvarlig historia. 

M. Jean-Pierre Jeunet, si vous lisez ceci: s'il vous plaît, réalise La Voleuse de livres! (pardon my french)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar