fredag 6 april 2012

Mias filmklubb: 8 kvinnor

I onsdags var vi 8 personer som träffades för att se filmen 8 kvinnor.
Det blev inget toppbetyg direkt. Ett medel på 2,4. Men hälften av oss gillade ändå filmen till viss del och gav den en 3:a i betyg.

Det som sades om filmen i vårt eftersnack jämförde vi filmen med en klassisk Agatha Christie-deckare, men eftersom allting var väldigt absurt och överdrivet så det var mer som en parodi.
Man fick veta mer och mer om de 8 kvinnornas hemligheter, men det fanns ändå väldigt många frågetecken efter att filmen var slut. Ett minus för en del tittare var att det inte kändes trovärdigt. Men jag, och andra med mig, tyckte att det inte nödvändigtvis var ett minus. Det var meningen att det inte skulle vara trovärdigt. Det fanns hela tiden blinkningar till teatern och en massa saker som skulle påminna oss om att det vi såg inte var på riktigt. Men man kan ju förstås ha delad meningar om detta berättargrepp.
En annan sak vi diskuterade var musikalnumren. Även de hade ju effekten att det inte kändes på riktigt. Vår filmmusikexpert påpekade att all bakgrundsmusik var väldigt välgjord och proffsigt mixad, medan musikalnumren var väldigt slarviga. Något som han tyckte kändes fräscht.

Även om filmen "bara" fick en 3:a i betyg av mig var det ändå underhållande 104 min. Och vi hade mycket intressant filmdiskussion efteråt.

Lite intressant kan det ju även vara att läsa en hyllning av filmen. Jag råkade hitta en på bloggen Dreams Are What Le Cinema Is For. Skribenten tycker dock att det borde göras en amerikansk re-make på filmen. Något som jag tror hade blivit katastrofalt dåligt. Att det var på franska var ju en del av charmen.



(nästa filmklubb blir i början av juni)

1 kommentar:

  1. Nu har jag också sett den! Man får nästans se den som en teater. Tilläggas ska ju att det var väldigt fin rekvisita, fina kläder, frisyrer och smink. Fint koncept. /Christine

    SvaraRadera