lördag 7 april 2012

Hungerspelen (the book)

Det är nästan lite pinsamt att titta i min läsdagbok. I mars månad läste jag endast en bok! Jag har intalat mig att minst 2 stycken borde jag läsa varje månad.
Till mitt försvar kan jag tillägga att jag faktiskt började läsa tre andra böcker, Stalins barn av Owen Matthews, Northern Lights av Philip Pullman och Hungerspelen av Suzanne Collins, varav den sistnämda jag läste ut första april.

Hungerspelen har jag redan skrivit om lite grann i detta inlägg. Och nu när jag läst färdigt den är mitt omdöme lika positivt! En sån berättare hon är, Suzanne Collins! Framtidsvärlden hon beskriver känns äkta i all sin absurditet, även om det ibland finns en del icke-trovärdiga detaljer. Men dessa är lätta att bortse ifrån för att istället ägna sig helt åt läsupplevelsen!
Man kan självklart se kopplingar mellan Hungerspelen och dagens dokusåpor som utsätter deltagarna för mer och mer extrema situationer och mer och mer fabricerad "verklighet" för att vi tv-tittare ska bli underhållna. Men Hungerspelen är ju också något annat. Det är ett sätt för den välbärgade Huvudstaden att hålla de yttre distrikten i schack. Att visa vem som bestämmer. Och att visa vem som har makt att förändra deras liv, för det är ju i alla fall inte de själva.
Här ser jag kopplingar till relationen mellan rika och fattiga länder i vår tid. Även i vår tid är det de fattiga som producerar mat och andra varor till oss rika som ägnar oss åt ogenerad lyxkonsumtion. De fattigaste länderna är helt utelämnade till de rika ländernas nycker och önskemål. På nyheterna ser vi människor som lider, vi tycker synd om dem, men vi inser inte vår egen del i deras lidande. På samma sätt som invånarna i Huvudstaden ser deltagarna i Hungerspelen utan att vilja förstå att de är de själva som utsätter dem för lidandet, och att deltagarnas fattigdom är en förutsättning för att Huvudstadens medborgare ska kunna leva sina liv i materiellt överflöd.

På måndag ska jag se filmen! Jag hoppas att den är åtminstone nästan lika bra som boken. Jag hoppas att de inte bara gör den till en spännande actionfilm, utan också tar upp frågan om fattiga och rika, om makt och motstånd. Som actionfilm tror jag att den fortfarande skulle kunna bli riktigt spännande, men det är allt det där bakomliggande som gör boken till en riktigt bra bok. Återstår att se om filmskaparna lyckas med att förmedla det på 140 minuter...

1 kommentar:

  1. Jag läste boken för en vecka sedan och såg filmen igår. Den var bra (filmen) men som så ofta annars är boken bättre. Nu har jag precis läst ut bok två och tre i triologin och har haft en positiv läsupplevelse, även om bok två inte är lika bra som första boken och bok tre inte är lika bra som andra boken. Hoppas du får en trevlig bioupplevelse!

    SvaraRadera