måndag 30 april 2012

11 frågor

Jag fick en bloggutmaning från Sofia i Bokmilaskogen. 11 frågor som jag ska besvara och sedan skicka vidare 11 frågor till 11 andra personer. 

1. Finns det någon bokkaraktär som du skulle vilja vara?
Ja, det finns nog många, men den jag helst skulle vilja vara är Hermione Granger (i Harry Potter-böckerna alltså, om det skulle vara någon som har missat henne). Hon är smart, ambitiös, har stort socialt patos och är en bra vän. Sån skulle jag vilja vara! Och dessutom: Hon kan trolla, och hon får gå i skola på Hogwarts!

2. Vilken är den bästa klassikern?
En bok jag gillar väldigt mycket är Jane Eyre av Charlotte Brontë

3. Vilken av de författare som har fått Nobelpriset genom tiderna är din favorit?
Jag har bara läst ca 15 av de författare som fått Nobelpris. De 2 jag gillar allra mest är båda kvinnor. Selma Lagerlöf och Toni Morrison

4. Har du någon fobi?
Ja, jag har klaustrofobi. Det går lite upp och ner hur mycket. Jag har svårt att se filmer där folk blir instängda i brinnande rum, under vatten eller blir levande begravda. 

5. Vilken filmatisering av en bok är den bästa enligt dig?
Det måste nog vara Sagan om ringen-trilogin, eftersom de är bland de bästa filmer jag har sett. 

6. Har du något nostalgiskt bokminne?
Det finns en del böcker som jag återkommer till av nostalgiskäl, såsom Anne på Grönkulla, Lilla huset på prärien och Narnia. Narnia har jag nostalgiska minnen både från tv-serien och böckerna. Jag minns att jag alltid hittade nya dimensioner och infallsvinklar i böckerna varje gång jag läste om dem. 

7. Vilken tv-kanal tittar du mest på?
Det är nog 5:an, för där går en del serier som jag brukar se, t.ex. Desperate Housewives. Men det går lite i vågor, för när Downton Abbey går så ser jag mycket på svt så klart. 6:an ser jag också en del på. Det går oftast någon rolig komediserie där ungefär när jag ska äta mat. 

8. Vilken är din favoritplats i en bok?
Jag måste knyta ihop denna fråga med fråga nr 2 och säga att min favoritplats är Hogwarts! Men jag gillar en massa platser i böcker, t.ex. nästan alla fantsyländer och också de flesta förritiden-miljöer.

9. Sämsta boken du läst hittills i år är..?
Elisabeth och hotet från granngården av Hilda Stahl. Den fick betyget 2,5 av mig. När jag var liten var jag med i en bokklubb som hette Krokodilen. En sån där bokklubb där man köper böcker som skickas hem alltså. Då köpte jag ett par böcker om Elisabeth, och i vintras hittade jag den första delen i serien på en second hand. Jag tror den till och med var gratis. Jag tog med den och läste den mest som lite nostalgi. Den är rätt så kort så jag känner inte att jag har slösat bort någon tid i onödan. Den är en sån där typiskt tillrättalagd barn- ungdomsbok där de dumma barnen bara är jättedumma och lömska och de snälla barnen alltid vill väl, och i slutet får de upprättelse och dumma barnen får skämmas. 

10. Bästa boken du läst hittills i år är..?
Drottning Grågyllen av Moa Martinson. Tätt följd av Hungerspelen, De blåaste ögonen och Norwegian Wood. 

11. Brukar du lyssna på musik när du läser? I så fall, vilken sorts musik?
Nej, jag har helst tyst när jag läser. Men instrumentalmusik, typ klassisk musik eller filmmusik skulle kunna funka ibland. 


Och nu ska jag skicka vidare utmaningen!
Mina frågor blir:
  1. Vilken/vilka böcker läser du just nu?
  2. Vilken TV-serie skulle du vilja leva i?
  3. Vilket århundrade skulle du vilja leva i?
  4. Vilket fantasyväsen skulle du vilja vara?
  5. Har du någon gång blivit riktigt rädd av en bok du läst?
  6. Har du någon gång gråtit riktigt mycket av en bok du läst?
  7. Finns det någon bok du ångrar att du läst?
  8. Om du skulle skriva manus till en film, vem skulle du vilja regisserade den?
  9. Vilken bok- eller filmkaraktär stör du dig mest på?
  10. Vilket är ditt favorit-te?
  11. Får man ta boken med sig in i himlen?
Och de jag utmanar är:


Reglerna är enkla! Svara på frågorna i din blogg, kom på 11 egna frågor, skicka dem till 11 bloggare. 

6 kommentarer:

  1. Kul, ska ta tag i det så snart jag kommer in från vårsolen! Håller med om Sagan om ringen och Narnia som nostalgibok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://andthentherewasbeatrix.blogspot.se/2012/05/33-svar.html
      :)

      Radera
  2. Tack för utmaningen, jag svarar imorgon! Ha en skön valborgskväll!

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa dina svar! :) Klaustrofobiska ställen är inte att leka med - flygplan är största skräcken i det avseendet för mig. Man kan ju inte direkt säga åt dem att stanna för att man vill gå av. :P Visst, det är säkert så länge allt fungerar, men om något går sönder 10 000 meter upp i luften, eller om piloterna klantar sig, är man rätt så rökt.
    Drottning Grågyllen måste jag kolla in! Har alltid gillat Moa Martinson, men den har jag inte läst.

    SvaraRadera
  4. Hej hej, jag har svarat här http://ihyllan.se/2012/may/11-fragor.html

    SvaraRadera
  5. Hej Schweiz! Det gick ju, mission completed..typ...
    gustafmedf

    SvaraRadera