fredag 27 april 2012

Fritz Ståhl, I love you!

Ibland hittar jag små guldkorn som gör mig glad mitt i vår annars så cyniska, konsumtionshetsande, tillväxtprisande värld. 

Denna gång är det nätbokhandeln Fritz Ståhl som förgyller min dag!
Till skillnad från de stora nätbokhandlarna som är ganska så likadant opersonliga och storföretagsaktiga, och som säljer samma böcker, så är Fritz Ståhl personlig och mysig. Ja, faktiskt mysig! Inte trodde jag att en nätbokhandel kunde vara det! 
Läs deras Om oss-sida så förstår ni!
När man jämför med vad de stora nätbokhandlarna skriver om sig själva så blir det nästan skrattretande. Jag tar mig friheten att kopiera från deras hemsidor.

Adlibris  
I köket hemma hos Pär Svärdson satt fyra personer och funderade på vad man kunde sälja över internet. De skrev ner 100 idéer och sedan valde de den 101:a idén som kom upp - att starta en bokhandel över nätet. Året var 1997 och de fyra personerna var Adlibris grundare: Pär Svärdson, Fabian Fischer, Johan Arvidsson och Christian Lauritzen. De var då kollegor och konsulter på Accenture (dåvarande Andersen Consulting) och de var vana att fundera kring effektiva processer och automatisering. Idén som blev grunden till Adlibris var att sälja böcker på nätet till ett lågt pris men samtidigt ha hög kvalitet på servicen - och det skulle möjliggöras genom ett högeffektivt system, som de själva skulle bygga från grunden. 
Bokus 
Nuförtiden tar de flesta av oss för givet att man kan beställa det mesta från hela världen på Internet. Men på den tiden var det någonting mer eller mindre revolutionerande. Bokus var pionjärer på området och vår långa erfarenhet har gjort att vi har skaffat oss en tydlig uppfattning om hur våra kunder vill handla böcker. Men siktet är alltid inställt på att bli bättre och vi är under ständig utveckling! (...)Bokus startades 1997 av Kajsa Leander och Ernst Malmsten. 1998 köptes företaget av KF Media. 2000 förvärvade den tyska mediekoncernen Bertelsmann 50% av bolaget och bokus.com bytte namn till bol.com. Det visade sig ganska snart att svenskarna gillade namnet bokus.com bättre och att böcker var det vi kunde bäst. KF Media köpte tillbaka den andel man sålt och renodlade verksamheten till bokförsäljning igen. Och så togs det gamla namnet tillbaks.

Det blir väldigt tydligt att fokuset hos Adlibris och Bokus ligger på själva säljprocessen, medan det hos Fritz Ståhl ligger på böckerna och läslusten. 

Jag vill också tacka Fritz Ståhl för deras kundservice! De har kundservice på telefon och på facebook, och de svarar snabbt och tillmötesgående på frågorna jag ställer, även efter den utsatta kundservice-tiden!

Hit kommer jag återvända varje gång jag ska handla böcker på nätet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar