torsdag 14 april 2011

Tusen och en film. och bok.

Jag är en listmänniska. Jag skriver listor för att inte glömma bort viktiga saker som vilka böcker jag ska läsa och vars jag vill åka på semester. Och det ligger en otrolig tillfredsställelse i att få bocka saker man har gjort. Det känns som om man har åstadkommit något i livet.
Såklart har jag därför både 1001 filmer du måste se innan du dör och 1001 böcker du måste läsa innan du dör i min bokhylla. Jag har första utgåvan av båda, och jag ids nog inte köpa någon uppdaterad version än på minst 20 år.


En skillnad mellan de två böckerna är att 1001 böcker... är skriven av Göran Hägg, och listan är alltså hans egen åsikt om vilka böcker som ska ingå i en kanon. 1001 filmer... är däremot sammanställd av flera olika andra listor och av flera personer. Båda böckerna är anpassade för den svenske läsaren, så det finns många svenska filmer och böcker med, vilket ju är väldigt nice!

Jag har sett 154 av de 1001 filmerna. Om man vill pricka av så många filmer som möjligt på listan så är ett tips att bli medlem i Cinemateket (i sthlm, gbg eller malmö); där visas nämligen många gamla klassiker som annars kan vara svåra att få tag på. Om man bara vill se 1001-filmerna så är det dessa som visas resten av säsongen (i Göteborg):
Lör 16 april kl. 14.00 The Housemaid (1960)
Sön 17 april kl. 14.00 Slaktaren (1970)
Sön 24 april kl. 14.00 Ivan den förskräcklige (1944)
Lör 30 april kl. 14.00 Ivan den förskräcklige II (1958)
Tis 3 maj kl. 18.00 Borta med vinden (1939)
Tis 10 maj kl. 18.00 Svindlande höjder (1939)
Tis 10 maj kl 20.00 Ifjol i Marienbad (1961)
Lör 14 maj kl 14.00 Vem är rädd för Virgina Woolf? (1966)
Om man vill börja sitt mission att se alla 1001 filmer direkt i detta nu, så bjuder jag här på den allra första filmen på listan. Resan till månen gjordes 1902 av de franska bröderna Auguste och Louis Lumière och är världens första science-fictionfilm! Det ni!



Av de 1001 böckerna har jag bara läst 68. Men 20 böcker har jag läst delar av, så jag tycker att jag kan få ett halvt kryss för dom.
En bit kvar alltså, för både böckerna och filmerna.
Men om jag ser 2 filmer i månaden så är jag färdig när jag är 63. Och om jag håller samma tempo med böckerna är jag klar vid 67.
Det är bara att kämpa på!

2 kommentarer:

  1. Tack för det! Det var ju en trevlig film, fick en känsla av att jag kanske har sett den innan men är inte säker, såg vi den på filmvetenskapen kanske? Passade även på att se Frankenstein från 1910, den var rätt kul med.
    /Emma

    SvaraRadera
  2. Jo, det gjorde vi. med stefan tror jag. men han spolade förbi en del, så vi såg nog inte riktigt hela.
    Jag har använt den när jag skulle presentera genren science fiction för 8:orna förra terminen. Det blev uppskattat faktiskt!
    Åh, frankenstein måste jag ju ta och se också! Jättekul att man kan se sånna här gamla klassiker på internet! Det hann hända rätt mkt i filmens begynnelse. Från "tåget anländer till stationen" och 10 år framåt har det ju hänt väldigt mycket!

    SvaraRadera