måndag 25 april 2011

Karin och Eyvind

Strax efter Uppsala hade jag läst ut Kris av Karin Boye. Jag började då direkt på Nu var det 1914 av Eyvind Johnson och hann läsa halva innan jag anlände till Göteborg.
Jag upptäckte ett lustigt sammanträffande mellan mina två tågreseböcker. 
1. Karin Boye och Eyvind Johnson är födda samma år, 1900.
2. Kris och Nu var det 1914 är skrivna samma år, 1934. 
3. Båda böckerna är "delvis självbiografiska". 
4. Båda författarna är födda i en av de två städer jag har bott längst i, Boden och Göteborg.

Jag bjuder här på ett par citat som jag fastnade för:

Det sägs att kärleken är blind, därför att den ser och värdesätter på annat sätt än de andra. Men är det inte den - och bara den - som ser.
ur Kris av Karin Boye

Han brukade skratta bara när han var ensam: han så att säga övade sig i att skratta ifall han längre fram skulle få orsak till det. 
ur Nu var det 1914 av Eyvind Johnson


Jag har också fått lära mig att den kända barnvisan om sockerbagaren som bor här i staden hade en annan text förr i tiden. 
Vi fick sjunga en gång i skolan om en sockerbagare, som egentligen slutade så: "Och har du pengar, så kan du få, men har du inga, så får du gå!" Det är ju sant och riktigt, det kan ingen människa ha något att invända mot. Mer än skolan! För det var omoraliskt med en sådan världsordning, alltså var det inte så. Istället fick vi sjunga: "Och är du snäller, så kan du få, men är du stygger, så får du gå!"
ur Kris av Karin Boye
Enligt wikipedia så var det Elsa Beskow som tyckte att texten skulle ändras. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar