söndag 3 april 2011

Hemliga grisar, svettiga skägg, brightonska stenar och mellanstadieångest

Jag gillar verkligen Bio Roy! För er som inte har vart där: Det är biografen som ligger längst upp vid Götaplatsen (göteborg) och som tidigare hette Royal. Biografen nyöppnade 2008 och drivs av Folkets Hus och Parker.

Imorgon, måndag, har Bio Roy sin sista Grisen-i-säcken-bio för den här våren. Det ryktas om att det är en förhandsvisning. Har man medlemskort från filmfestivalen kostar det endast 40 kr (annars 70 kr).

På torsdag har Bio Roy förhandsvisning av svenska filmen Sweaty Beards, starring bl.a. Marika Lagercrantz, Dogge Doggelito samt min kompis och f.d. kursare Tobbe Lundqvist. Sweaty Beards är en vikingakomedi på svengelska, och jag tycker den verkar va jättekul!


För två år sedan pluggade jag i Brighton några månader. Sista dan där råkade också vara min födelsedag, och väldigt passande så fick jag boken Brighton Rock av Graham Greene av min klasskompis Georg. (boken finns med i 1001 böcker att läsa innan du dör) Jag tycker att boken är rätt så bra, men den var lite svår att helt hänga med i, kanske för att den var skriven på 30-talet och jag läste den på engelska. Nu ska den i alla fall bli film (igen, första gången var 1947) och att döma av trailern verkar den spännande! Det ska också bli kul att se lite Brightonska miljöer på duken. 6 maj har den premiär på Roy.

På tal om översättningar av filmtitlar så hette 1947-filmen Lagt kort ligger på svenska. Det får mig osökt att tänka på denna fina sång från Ebba & Didrik:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar