lördag 24 december 2011

Se hit, alla Downton Abbey-fantaster!

Jag har märkt att många har hittat till min blogg genom att googla på Downton Abbey. Så jag kan ju lika gärna dela med mig av allt jag vet.

Detta är vad som gäller framöver:

  • Om du missade säsongsavslutningen nu ikväll (23/12) så går det i repris på juldagen kl. 10.35 och kl. 00.00 (natt mot måndag alltså) samt på nyårsafton kl. 9.00 på SVT1. Det finns också på svtplay.
  • På torsdag 29/12 kl. 21.00 i SVT1 visas ett Downton Abbey bakom kulisserna-program.  (går i repris 1/1 kl. 10.05) 
  • På fredag 30/12 kl. 21.00 i SVT1 visas ett Downton Abbey julspecial som är en fortsättningen på säsong 2. Hela 95 minuter långt är det dessutom! (går i repris på nyårsafton kl. 10.10) Så här skriver SVT om programmet:  
  • En förlängd och efterlängtad helgspecial spinner vidare på de många intrigerna från andra säsongen. I ett Downton märkt av världskrig och sjukdom får vi nu följa de folkkära karaktärerna in i 1920-talet. Finns det något hopp för Marys och Matthews kärlek? Hur ska det gå för Bates, som hamnat i klammeri med rättvisan?Och vad har den nyanlände Lord Hepworth för avsikter?
  • Säsong 3 har premiär i England 18 september 2012 och utspelar sig 1920-1921. 
  • Det finns soundtrack för säsong 1. Jag vet inte om CD:n finns tillgänglig i Sverige, men man kan lyssna på Spotify
Det är det jag har lyckats ta reda på. Det blir en lång väntan till nästa höst, men först ska jag se fram emot julspecialen som är mindre än en vecka bort. Bakom kulisserna-programmet tror jag att jag struntar i. Det kan ju få mig att tro att allt detta inte är på riktigt.

Vilket Downton Abbey-ögonblick var det största i säsong 2 tycker ni?
Jag tycker att det var när Sibyl och Branson äntligen kysstes. Eller när Lord Grantham gav dem som välsignelse. Det var väldigt fint. Jag hejar på de två! 


God Jul

4 kommentarer:

  1. Jag har alldeles nyligen upptäckt Downton Abbey och är alldeles kär. Njuter av att bara ha sett fem avsnitt på första säsongen. Massor av härligt kvar!

    SvaraRadera
  2. Åh, det är nästan så att jag är lite avundsjuk. Du kommer inte behöva vänta lika länge på säsong 3.

    SvaraRadera
  3. Jag har tittat på Downton Abbey ända sedan serien började och är alldeles besatt! Jag har köpt båda boxarna och har haft maraton och tittat på alla igen. Men jag blev alldeles förtvivlad när jag såg att julspecialen inte var med på dvd:n, jag bara älskade den! Det känns alldeles för länge att vänta ända till hösten på säsong 3!

    SvaraRadera
  4. Jag är så glad att min moster berättade om denna serie 2011, så att jag kom att se det sista avsnittet (av säsong två) när den sändes första gången. Trots att jag nu "vet hur det går" vill jag inte missa en enda minut av denna fantastiska serie, när den går i repris. (Jag var dock tvungen att ladda hem del fem säsong två, eftersom den inte verkade sändas på ordinarie tid så att jag missade den (plötsligt var William borta och Matthew satt i rullstol!), och inte fanns avsnittet på SVT Play, trots att det inte kunde gått 7 dagar!?. Det bröt mot mina principer att idka fildelning, men men... vad gör man inte för Downton Abbey.)

    SvaraRadera