fredag 1 juli 2011

Oh Canada (eller: vikten av att vara rödhårig)

Ännu en av sommarens nationaldagar...
Mitt Canada-tips blir: Lucy Maud Montgomery
Montgomery föddes på Prince Edward Island 1874 och är mest känd för att ha skrivit böckerna om Anne på Grönkulla. För mig väcker Anne-böckerna en fantastisk känsla av nostalgi, men om man ej läst dem som barn så kan man absolut göra det som vuxen också.
De bästa böckerna är de tre första: Anne på GrönkullaVår vän Anne (eller Anne växer upp som den har hetat i en utgåva) och Drömmens uppfyllelse. Jag har läst att Montgomery egentligen inte ville skriva mer än en bok men blev om och om igen övertalad av förlaget att skriva ytterligare en bok. Med detta i åtanke lämnar läsningen av de senare böckerna en lite cynisk eftersmak.

Som barn gillade jag Anne bl.a. eftersom hon var rödhårig. Till skillnad från Anne så var jag stolt över min hårfärg. Men det finns inte så många rödhåriga hjältinnor i litteraturen, så de få som fanns tog jag genast till mitt hjärta. De som finns är ju dock väldigt grymma, som t.ex. Anne och Pippi Långstrump. Och kanske var det rödhårigheten som gav dessa töser möjligheten att blomma ut i alla sin originalitet. Just det kan jag inte känna igen mig i eftersom jag alltid har sett mig som oerhört vanlig, men bara det att vara rödhårig räcker för att man ska ha en gemensam erfarenhet. Sverige är dock ett föregångsland när det gäller rödhårigas lika värde i samhället. Det är kanske därför jag har kunnat vara stolt över min hårfärg och inte, som Anne, färgat håret grönt i ett misslyckat försök att få det mörkbrunt.

"You'd find it easier to be bad than good if you had red hair," said Anne reproachfully. "People who haven't red hair don't know what trouble is."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar