måndag 26 september 2011

Till min hemliga bokvän

Åh, det här är så spännande! Pocket & Prassel 6.0 har dragit igång! Det är första gången jag är med i detta bokbyte. Det känns nästan som en liten mini-julafton. Jag får både ge bort något och få något!

Här kommer då lite hjälp till min hemliga bokvän. Andra som vill lära känna mig bättre kan också läsa.

Om böcker:
* Vilken genre eller författare gillar du bäst? 

Jag har länge gillat fantasy, men nu måste jag nog ändå säga att min favoritgenre är historiska romaner. Men det skadar ju inte om det ingår lite magi och övernaturlighet. Jag läser också gärna ungdomsromaner och arbetarlitteratur. Favoritförfattare är t.ex. Monika Fagerholm, J.R.R. Tolkien och Moa Martinson

* Vilken genre eller författare är du nyfiken på?
Jag har faktiskt inte läst något av Tove Jansson, förutom bilderböcker när jag var liten, så jag skulle gärna vilja läsa nån av hennes böcker. Jag är också mycket nyfiken på Murakami. 


* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
Dan Brown


* Finns det någon författare som du samlar på? Har du allt? 
Det skulle väl vara J.R.R. Tolkien. När jag och min man slog ihop våra bokhyllor för ett antal år sedan tyckte han att det var onödigt att äga sagan om ringen i både inbunden och pocket, så han övertalade mig att skänka bort pocketböckerna. Jag ångrar att jag inte stod på mig där... Jag har de flesta av hans böcker som finns på svenska. Inte Húrins barn och inte De förlorade sagornas bok. Jag har inte heller alla böcker i ringen-trilogin i den nya översättningen, men det ska jag införskaffa någon gång. Men jag ska erkänna att jag inte har läst fler än ringen-trilogin, Bilbo och lite i Silmarillion. 


* Finns det någon lista publicerad, över vad du har läst genom åren?
I min läsdagbok finns det jag läst sedan juni i år. Inte särskilt länge sedan alltså. Lite av det jag har läst genom åren finns också på Bok.nu


* Annat litterärt, värt att veta..?

Jag läser helst romaner. Jag gillar både nyskrivet och gamla klassiker. Jag gillar gamla böcker. En begagnad pocket gör mig därför inget.

Om ätbart:
* Vad äter du för godis?
Jag gillar röda godisar... och kola. Lakrits gillar jag inte särskilt mycket. Jag är allergisk mot nötter, så tyvärr går den mesta chokladen bort. Men när jag äter choklad så är det mörk jag gillar. Mjölkchoklad gillar jag inte. Jag gillar rättvisemärkt godis, och jag bojkottar Cloetta sedan de i ett uttalande försvarade att de hade barnarbetare och jämförde det med potatisodlingar i Sverige för 100 år sedan


* Naturgodis - ätbart eller inte..? 
Eftersom jag är allergisk mot nötter så kan jag nästan aldrig äta naturgodis för att det brukar vara nötter, eller "innehålla spår av nötter". Torkad frukt gillar jag, dock. 


* Dricker du te eller kaffe? Favoriter? Odrickbart?
Te, te, te! Jag dricker te hela dagarna! Det jag gillar mest är svart smaksatt te, men på morgonen brukar jag välja något inte lika smaksatt, som earl grey eller något helt osmaksatt. På senaste tiden har jag också fått upp smaklökarna för vitt te. Jag dricker gärna rättvisemärkt te, men det händer att jag köper annat också. Jag kan inte motstå alla olika smaker som finns!

Jag dricker aldrig kaffe. 

Annat:
* Hobby? 
Läsa böcker och se på film, så klart. Men en ganska ny hobby för mig är stickning. Jag är lite halvnördigt intresserad av språk och språkhistoria.


* Favoritfilm? 
En fantastisk musikal som heter Paraplyerna i Cherbourg. Också t.ex. Sagan om ringen och Dancer in the Dark. 


* Favoritmusik?
Jag lyssnar t.ex. på Björk, Emiliana Torrini, Annika Norlin, Jonathan Johansson, Franz Ferdinand. Jag gillar klassisk musik också, t.ex. Shostakovich. 


* Stjärntecken? Favoritfärg?
Mitt stjärntecken är tvillingarna, och enligt kinesiska almanackan är jag född i grisens år. Men sånt där med astrologi är inte riktigt min grej. Favoritfärg: grön och röd. 


* Samlar du på något?

Det skulle väl vara böcker då? Jag skulle vilja samla på tekannor, men jag vågar inte riktigt, för det skulle ta så stor plats och andra i mitt hushåll kanske hade tyckt att det var onödigt... 
När det gäller prylöverraskningar så gillar jag det mesta som är bokrelaterat, filmrelaterat eller språkrelaterat. Jag är inte mycket för saker som bara är fina. Jag gillar fint som har ett användningsområde också.


Jag hoppas att hemliga bokvännen har lärt känna mig lite grann. Jag ser fram emot fortsättningen på detta!

5 kommentarer:

  1. osmaksatt e gött, förmodligast ett mia-ord.

    SvaraRadera
  2. förmodligast ett norrbottniskt ord.

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket! Nu ska jag fundera.......//Bokvännen

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Halva paketet är färdigt men eftersom jag har en slavdrivare till chef kommer det inte att nå en brevlåda förrän på onsdag. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!

    SvaraRadera
  5. det är lugnt! jag är också lite sen med mitt bokpaket.

    SvaraRadera