söndag 18 september 2011

att svära i kyrkan

Om man brukar läsa bokbloggar har man ej missat att det börjar närma sig bokmässa i Göteborg. Om man bara har läst min blogg kan man dock mycket väl ha missat det, för jag tror inte att jag har nämnt bokmässan en endaste gång.
Att i bokbloggosfären säga att man inte bryr sig så mycket om bokmässan är väl som att svära i kyrkan. Eller kanske till och med som att svära i kyrkan för ca 50 år sedan... Det kan också vara en bokbloggares självmord. Men min blogg är faktiskt en bok- och filmblogg, och om jag ska välja mellan Bokmässan och Filmfestivalen så är valet inte svårt. Näst efter jul så är Filmfestivalen årets höjdpunkt! Det enda som är bättre med Bokmässan är att det brukar vara bättre väder i september än i månadsskiftet januari/februari.

Det är inte så att jag ogillar Bokmässan på något sätt, men jag planerar inte mitt liv kring det. Jag läser inte programmet från pärm till pärm (vilket jag gör med Filmfestivalens program) och jag tycker inte det är värt att betala 1000 kr för ett seminariekort.

Visst kan det vara lite mysigt att strosa runt bland montrarna och kanske få en gratis tygpåse eller en billig bok. Men en halv dag räcker för mig, och det är ingen katastrof om jag skulle missa mässan något år. Att jag har gått så många gånger beror mycket på att jag ibland har kunnat få en överbliven gratisbiljett när jag extrajobb i en bokaffär. Om vi åter igen ska jämföra med Filmfestivalen så var det en riktigt svår stund för mig vintern 2009 när jag bodde i Brighton och missade hela festivalen. Det kändes också tungt det år vi hade vfu (praktik under lärarutbildningen) mitt under festivalen och jag bara hann se film under helgerna...
I år ska jag nog gå på mässan på torsdagen eftersom jag i egenskap av lärare räknas som branschfolk. Jag har hittat några programpunkter som jag kan vara intresserad av. Så här ser mitt schema ut:


TORSDAG
14:40 - 14:55
Klassrummens många språk
Bengt Linnér, Katarina Lundin
Vilka krav ställs på läraren? Bengt Linnér, docent i
litteraturvetenskap och Katarina Lundin, fil dr i
nordiska språk.
Forskartorgets Scen, B05:72

15:05 - 15:35
Antiplugg-killar och rosa pedagogik
Mia Heikkilä, Kajsa Ohrlander, Ann-Sofie Holm,
Anne-Sofie Kalat, Bosse Parbring
Om jämställdhetsarbetet i skolan. Forskarna Mia
Heikkilä, Kajsa Ohrlander, Ann-Sofie Holm och
Anne-Sofie Kalat.
Forskartorgets Scen, B05:72

16:00 - 16:20
Ungdomslitteratur för vuxna
Johanna Lindbäck, Loveina Khans, Clarisa
Rolandi-Ronge
Vem kan läsa ungdomslitteratur? I USA är
crossover jättestort, men i Sverige ratas
ungdomsböcker till och med av många unga.
Varför? Ungdomslitteraturen skulle kunna passa
många. Den behandlar ”de stora frågorna” och är
mer koncentrerad än vuxenlitteraturen.
Akademibokhandelns Unga Scen, Barnens Torg

17:30 - 17:50
Himmel över London
Håkan Nesser, Lasse Bengtsson
En roman om en förlorad tid, om en magisk stad
och om att närma sig döden.
Se Människan, G01:02

3 kommentarer:

  1. En modig ståndpunkt att inte vara 100% förälskad i bokmässan.

    SvaraRadera
  2. Skönt att det är fler som känner som jag. :) Jag har inte varit på bokmässan på flera år. Visst är det kul att strosa runt och kolla lite på montrarna och kanske komma över lite billiga kap och se kändisar, men SÅ himla fantastiskt tycker jag inte att det är. Det värsta är att det är så överskådligt stort och så proppat med folk. Jag lider av klaustrofobi och blir lätt yr i sådana sammanhang. Seminarierna är också löjligt dyra. Kultur borde inte kosta så mycket för gemene man. :( Men låter man bli att gå under några år så kommer suget snabbt tillbaka. Kanske blir det en resa till Gbg nästa år! Man blir ju ganska avis när alla bloggare rapporterar om allt kul de har haft. :)

    Hur går filmfestivalen till egentligen? Är det som bokmässan fast med filmer?

    SvaraRadera
  3. nej, filmfestivalen är inte riktigt som bokmässan. mer som 10 dagars biofrossa :)
    Det finns biografer på olika ställen i stan som visar film. Både svensk, europeisk, amerikansk och allt möjligt annat. både kortfilmer och långfilmer. Mest är det nya filmer.
    Det finns också seminarier som på olika sätt berör ämnet film.
    Jag tycker att du ska komma till Göteborg en dag eller ett par när det är dags nästa gång (27 jan-6 feb)!

    SvaraRadera