torsdag 22 september 2011

Min Bokmässa

Nyss hemkommen efter 3,5 timmar på Bokmässan. Jag märkte inte hur trött jag var i huvud, rygg och fötter förrän jag satte mig på spårvagnen. Men det var en trevlig trötthet.
En annan sak man inte märker förrän man lämnar mässan är vad man har fått med sig hem. Det blev inte mycket shopping för mig. Och jag gjorde nästan inget av det som stod på mitt schema. Men det bästa med Bokmässan är att bara gå runt och kolla på allt och kanske köpa nåt litet här och där och kanske få med sig något gratis.

Jag var väldigt ostrukturerad i mitt mässbesökande idag. Jag försökte gå förbi alla montrar på ett organiserat sätt så att jag inte skulle missa något, eller snarare: vet att jag inte missat något. Kanske berodde det på att jag i mina tankegångar var lite stressad, men jag råkade alltid ta en liten avstickare åt något håll och sen hittade jag aldrig tillbaka och jag minns inte ens vad det var jag försökte hitta tillbaka till.
Detta resulterade i att jag gick runt runt och aldrig fattade hur jag kom till vad jag än kom till. Jag måste faktiskt säga att mitt lokalsinne är rätt så bra när jag är utomhus. Men inomhus blir jag helt vilsen direkt jag har vänt mig 90 grader en endaste gång.
När jag gick runt där hittade jag science fiction-bokhandeln. Där stod Cornelia Funke och signerade böcker. Det var ju lite coolt tyckte jag, så jag köpte Bläckhjärta och fick den signerad. Jag har inte läst nåt av Funke än, men nån har sagt till mig att Bläckhjärta är bra, så jag hoppas att det stämmer.
En sak som jag hade tänkt köpa och som jag också lyckades hitta var novellix noveller. Jag köpte tre noveller av några av mina favoritförfattare: Johanna Thydell, Jonas Hassen Khemiri och Monika Fagerholm, samt ett tyskt wild card i form av Felicitas Hoppe (henne skymtade jag dessutom i nån sorts monterintervju).
Sen köpte jag också lite kort och bokmärken + några hemliga grejer, så dem kan jag tyvärr inte berätta mer om just nu.

Jag fikade en muffin som var god, en kopp te som också var god och välbehövlig, och slutligen en jordgubbsglass som inte var särskilt god. Jag behöver nog lite sen middag utan socker nu...

5 kommentarer:

  1. Ska åka till bokmässan på lördag, får se vad jag får med mej hem! Men det är härligt att bara gå där tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag ska dit i morgon. Känner igen det där med att man bara vandrar runt, runt fast man från börjar faktiskt hade en så bra vision om allt man skulle se och höra.....
    Men roligt är det och högen som väntar på att bli läst växer förhoppningsvis lite i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst Bläckhjärta men sett filmen och den är bra! Så det var nog ett bra bokköp! /Lisa

    SvaraRadera
  4. Hej hopp! Här kommer en liten hälsning från din hemliga bokvän!

    SvaraRadera
  5. hej hemliga bokvän! trevligt att få bekanta mig med dig!

    SvaraRadera