söndag 17 juni 2012

En hög med ungdomsböcker

Jag har läst en hel del ungdomsromaner senaste månaderna. Många av dem inom fantasygenren, och många av dem delar av trilogier. Det var länge sedan jag läste en del av dem men jag ska ändå försöka skriva ett par rader om dem.


Under april och maj läste jag Hungerspelen-trilogin av Suzanne Collins.
Första delen, Hungerspelen älskade jag! Den funkar egentligen utmärkt som fristående bok, även om det öppna slutet gör att man vill veta mer. Det är en jättespännande idé: en extrem dokusåpa som går ut på att deltagarna ska ha ihjäl varandra. En ensam överlevande vinner. Här har jag skrivit lite mer om boken. 
Andra delen, Fatta eld, var jag inte lika förtjust i. Det kändes väldigt mycket som en "mellanbok", en transportsträcka, till tredje och avslutande boken, Revolt. I sista boken blir dock spänningen större igen, särskilt sista halvan av boken. Dock tycker jag inte att storyn håller lika hög klass som i första boken. 
Mitt betyg på de tre böckerna i serien blir: 4,5 - 3,0 - 4,0


En fantasybok som jag länge velat läsa är Northern Lights av Philip Pullman, första boken i trilogin His Dark Materials (Den mörka materian). Boken utspelar sig i ett för oss parallellt universum. Vissa saker är likadana som hos oss, andra är det inte. T.ex. har människorna i denna värld sina själar utanför kroppen i form av ett djur. I staden där den unga Lyra bor börjar barn bli kidnappade. Ingen vet vart de förs eller vad som händer med dem. För att hitta dem beger sig hon tillsammans med "the gyptians", som förlorat några av sina barn, till Norden. Hon får hjälp av en talande Panserbjørne och lyckas hitta de bortrövade barnen. Men resan är inte slut där! 
Det är med stor fantasi och spännande intrig som Philip Pullman bygger upp den här världen. Jag gillar att det är lite som vår värld, men ändå inte. De flesta fantasyböcker brukar vara väldigt tydligt medeltida berättelser. Men i Northern Lights är det irrelevant i vilken tid det är. Visst finns det många drag av "förr-i-tiden", men det finns också uppfinningar som inte har funnits hos oss, som fordon drivna av atomkraft. 
Det här känns som en trilogi som kan utvecklas till något riktigt bra! 
Mitt betyg på första boken: 4,0


Revolvern av Marcus Sedgwick läste jag i bokcirkeln som vi har på mitt jobb. Det är en bok som utspelar sig i början av 1900-talet. En av anledningarna till att jag ville läsa boken var att den delvis utspelar sig i Kiruna, som ju inte är min hemort men i alla fall ligger i rätt län. 
I en liten stuga utanför Kiruna sitter Sigge ensam bredvid sin fars lik. Medan Sigges syster och styvmor har åkt för att hämta hjälp kommer en främmande man till stugan för att leta rätt på fadern. Mannen säger att Sigges pappa är skyldig honom pengar och under pistolhot kräver han dem tillbaka. Sigge vet ingenting om några pengar, men gömd i skafferiet ligger pappans revolver. 
Berättelsen utspelar sig delvis i den lilla stugan under ett par timmar, och delvis i Alaska under guldruschen. Hur ligger det egentligen till? Har pappan lurat den främmande mannen på pengarna, och hur ska Sigge klara sig ur knipan?
En spännande bok! Lagom kort för att inte så läsvana elever ska orka läsa den, och intressant nog för att ha intressanta klassdiskussioner om den. 
Mitt betyg: 3,5


Och så har ju äntligen uppföljaren till Cirkeln kommit ut! Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Apokalypsen närmar sig än mer och konstiga saker börjar hända i Engelsfors. Positiva Engelsfors etablerar sig i staden, en nyandlig rörelse som får fler och fler anhängare. Är det bara en vanlig sekt eller finns demonernas välsignade bland dem? Samtidigt kommer Rådet till Engelsfors för att ha en rättegång mot Anna-Karin som använt sin magi på illegalt vis.  
Jag blev inte lika förtjust i Eld som i Cirkeln, men Eld är fortfarande en riktigt bra bok! Men jag gillar att man får lära känna känna Ida mer! I första boken stack hon ut (negativt) bland de andra häxorna genom att vara den enda av dem som man som läsare inte lärde känna. Hon förblev en platt stereotyp genom hela Cirkeln
Mitt betyg på Eld: 4,0


Till sist har jag också läst Så har jag det nu av Meg Rosoff. Boken utspelar sig en någon sorts nutid/framtid där ett tredje världskrig brutit ut. Fokuset är dock inte på kriget i sig utan på Daisys nya liv på den engelska landsbygden. Hon lever ett bekymmersfritt liv med sina kusiner ända tills England blir invaderat av okänd främmande makt. 
Jag gillar verkligen den här boken! Språket är personligt, rappt och ungdomligt. I början av boken i alla fall. Efter ett tag händer något som förändrar livet för alla inblandade, och det märks också på Daisys berättarröst. 
Mitt betyg på boken: 4,5
Den här boken läste jag i min bokklubb. Det genomsnittliga betyget bland oss blev 4,25 vilket måste ses som en hit! Tack Fritz Ståhl för boktipset!

1 kommentar:

  1. Själv tyckte jag att Eld till och med toppade Cirkeln. :)

    SvaraRadera