tisdag 26 februari 2013

Det som gör mig arg

Post Oscars.
Jag skulle kunna blogga om vem som vann och vem som borde ha vunnit and so on and so on.
Men istället delar jag med mig av något som gör mig så himla arg och faktiskt fysiskt illamående.

Kolla in: 9 Sexist Things That Happened at the Oscars

"Ingen förstår vad de säger, men vad spelar det för roll när de är så attraktiva?" Typiskt exempel på härskarteknik. Om jag skulle komma in efter en sådan presentation hade jag kokat av ilska. Och att Javier Bardem som också nämns är en man gör det inte mindre hemskt. Ingen ska behöva tåla sådana kommentarer.

Och det som gör mig så arg är att detta inte bara är tillfälligheter, utan så inbyggt i vår kultur att alla inte ens tycker att det är något konstigt. "Det är ju bara humor." Är det verkligen bara humor?

Och i jämställda Sverige är vi inte mycket bättre. Aftonbladets mediabevakning kring Oscarsgalan talar sitt tydliga språk:

Bilden från Sara Fritzon, jag hoppas att det är okej
att jag använder bilden)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar