måndag 6 februari 2012

Sveriges bästa actionfilm?

Jag har sett den där nya Hamilton-filmen. Ni vet, den där med Persbrandt (Hamilton - I nationens intresse är det officiella namnet).
Aftonbladets recensent har kallat den "Den bästa svenska actionfilmen. Någonsin."
Men det var väl inte så svårt, eller? Hur många svenska actionfilmer finns?

Mitt betyg på Hamilton-filmen är 2/5. Och jag kanske håller med om att det är den bästa svenska actionfilmen någonsin. Beroende förstås på hur man definierar actionfilm. Ni får gärna ge förslag på svenska actionfilmer så får vi se om jag tyckte någon av dem var bättre.

Varför gillade jag då inte Hamilton - I nationens intresse?
T.ex. en sån sak som att Carl Hamilton råkar döda kvinnan han älskar. Han ser ledsen ut och kramar henne. Han städar upp lite grann och får det att se ut som ett inbrott. Han tar en dusch och hans bröstmuskler zoomas in ganska länge. Visst, Hamilton är förstås en hård kille som är tränad i att hålla sig kall i såna här situationer. Men jag tycker att ett litet raseri-ångest-anfall hade varit på sin plats. Och det hade inte på något sätt försvagat rollkaraktären.
Sen kommer Carl Hamilton till jobbet och chefen säger "Det är sånt som händer. Glöm henne nu"
-???!
Lite samtalsterapi och en veckas ledigt hade väl varit det minsta man kunde begära. Men det behövs kanske inte på en sån testosteronstinn arbetsplats som underrättelsetjänsten.
Sen var det ju en del andra saker som att skådespelarinsatserna var rätt kassa på sina håll. Och att historien var rätt så mycket så där som det brukar vara i såna här filmen.
Det enda uppfriskande med filmen var att en polis var gravid, utan att det handlade om att hon var gravid. Jag vet inte om jag ska tacka Guillou eller filmskaparna för det. Men till den som bör tackas: Tack för att du visar att kvinnor kan vara gravida och ändå sköta sitt jobb!
Sen var det också ganska bra att det inte var någon alltför lång biljakt (däremot ett alltför långt slagsmål på slutet) och en liten anmärkningsvärd detalj var också att det var amerikanarna som var skurkarna.


Jag ska kanske erkänna att detta inte alls är min genre. Och jag hade inte vidare höga förväntningar på filmen heller. En del tycker att "Men det är ju en actionfilm. Vad hade du väntat dig?"

Ja, från just denna film hade jag alltså inte väntat mig särskilt mycket. Men jag tycker faktiskt att en actionfilm också kan ha lite djup, intressanta karaktärer och bra skådespelarinsatser. Inte bara blod, coola vapen och Persbrandts muskler.

Klarade den Bechdel-testet? Nej.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar Bechdel-testet. Glad att du introducerat det för mig och öppnat mina ögon. Har inga planer att se Hamilton, däremot finns "Män som hatar kvinnor" med på min lista på Lovefilm nu. Var den bra? Är det en action? /Christine

    SvaraRadera
  2. Jag tycker den är ganska bra. Spännande, men en del störiga inslag som att alla kvinnor vill ligga med Mikael Blomkvist.
    Jag skulle säga att det är mer en kriminalare/thriller än en action. Tredje filmen är väl lite mer action-aktig. Men de där genrerna går ju ofta in i varandra.

    SvaraRadera