måndag 27 februari 2012

I dessa stumfilmstider

En del bloggare ber ibland om ursäkt för att de inte skrivit så ofta som de hade avsett. Men jag ber inte om ursäkt.

Inatt var det Oscarsgalan. Ett event som jag inte såg. Delvis för att jag glömde bort att det var, men mest för att jag är alldelens för trött för att hålla mig vaken till klockan 2.30 när det börjar (för att inte tala om att försöka vara vaken hela programmet, sova en halvtimme å sedan gå å jobba...)

Den stora vinnaren verkar i alla fall vara The Artist som fick pris för bl.a. bästa film. Och det är en stumfilm! Det hade jag faktiskt inte trott om Oscarsjuryn. 11 nomineringar varav 5 ledde till vinst. Jag blir rätt sugen på att se den. 9 mars har den Sverigepremiär.



På tal om modern stumfilm så rekommenderar jag Brand upon the Brain! A Rememberance in 12 chapters från 2006. Men egentligen är det väl ingen riktig stumfilm eftersom det finns en berättarröst (Isabella Rossellini). Lite komisk, lite läskig och mycket originell. (det verkar som att hela finns på youtube)



Och för den som vill ha lite mer äkta gammaldags stumfilm rekommenderar jag F.W. Murnaus Sunrise: A Song of Two Humans från 1927 för den som gillar känslofyllda triangeldraman och Fritz Langs Metropolis från samma år för den som hellre ser på science-fictiondystopier. Även dessa två verkar finnas på Youtube. Enjoy!



1 kommentar:

  1. Tycker "The artist" verkar riktigt intressant, kanske borde filmklubben gå på bio?

    SvaraRadera