lördag 6 augusti 2011

Britter är bäst på svensk polisfilm

När jag var i Brighton gick svenska Wallander på TV. När jag kom hem gick brittiska Wallander på TV.
Jag är inte mycket för polisfilmer, men jag såg i alla fall. Brittiska Wallander är en brittiskproducerad serie som bygger på Mankells böcker om Wallander. Brittiska skådespelare som talar engelska (och därmed heter saker som Köört Wååländöh och Gööh-truud), men inspelat i Skåne. Varje avsnitt är 90 min långt och bygger på ett nytt fall, så det är mer känsla av tv-film än tv-serie.

I The Fifth Woman, som var den film/det avsnitt som jag såg häromdan, utreder Kurt Wallander tre mord på äldre herrar som inte tycks ha någon koppling till varandra. Alla tre offer har torterats på olika sätt och detta gör att man tror att det ändå finns något som förenar dem (vilket det naturligtvis gör). Wallander, som precis har förlorat sin far, har svårt att förstå att de anhöriga till offren visar så lite känslor inför sina närståendes död, och han måste brottas med sin egen obearbetade sorg medan han försöker jobba på som vanligt.

Som sagt är jag inte mycket för polisfilmer, så själva handlingen engagerar mig inte supermycket. Men det är välproducerat och otroligt fint foto. Gillar man genren så rekommenderas därför Wallander in english. Britterna är alltså bättre än svenskarna på att göra svensk polisfilm.

The Fifth Woman, eller Den femte kvinnan som den heter på svenska, är med i 1001 böcker du måste läsa innan du dör. Det betyder alltså att jag ska läsa den någon gång, helst innan jag dör, men jag tror det förtar hela poängen med läsningen att jag vet vem mördaren är så jag får väl vänta några år tills jag har glömt bort hur det slutar.

(obligatorisk Harry Potter-skådespelare i varje brittisk film: Kenneth Branagh som spelar Kurt Wallander spelade Gildenroy Lockhart i Harry Potter och hemligheternas kammare)

1 kommentar:

  1. Jag håller helt och hållet med: jag har sett några Wallander filmer på svenska och då jag har läst böckerna tyckte jag att filmerna var riktigt usla. När jag hade sett Innan frosten bestämde jag mig för att aldrig mer se en Wallander film.

    Men så kom de engelska Wallander filmerna och även om jag bara såg den första av dem så kunde jag lätt konstatera att den var bättre än alla svenska filmer tillsammans.

    SvaraRadera