måndag 8 augusti 2011

Alfabetiska filmtopplistan S-X

Tidigare delar i listan hittas här:
A-D
E-J
K-R

Svensk titel (produktionsår)
Originaltitel, Regissör, Produktionsland
Beskrivning av filmen/motivering
Mitt betyg

Alfabetiska filmtopplistan S-X!
Sagan om ringen - Härskarringen (2001)
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, Peter Jackson, Nya Zeeland, USA
Absolut en favoritfilm! Ibland funderar jag på om Sagan om ringen-filmerna verkligen kan vara sååå bra som jag inbillar mig, men varje gång jag ser dem igen inser jag att, jo, exakt sååå bra är de! Det mest välgjorda som setts på en bioduk skulle jag kunna tänka mig! Jackson, Boyens och Walsh (manusförfattarna) har verkligen lyckats fånga böckernas kärna. Nu är det ju egentligen tre filmer, men första filmen får representera dem alla eftersom det är den som bäst fungerar som ensam film, tycker jag.
Betyg: 5/5
The Scouting Book for Boys (2009)
The Scouting Book for Boys, Tom Harper, Storbritannien
Bokstaven T är lite krånglig. Ska man räkna the som ett ord? Jag väljer att göra det. Mest för att mina listor på filmtipset är sorterade så. Och tur är det, för då får denna fantastiska film vara med! Jag såg den på filmfestivalen för nåt år sedan och hade ingen aning om vad som väntade mig. Direkt efteråt skulle jag promenera iväg till min kvällskurs på universitetet. Men jag kunde inte släppa filmen! Jag gick omkring som i en bubbla och hade svårt att fatta att andra i min närhet inte varit med om samma upplevelse som jag själv. Filmen handlar om David och Emily, tonåringar och bästa vänner. Emily måste flytta mot sin vilja och David hjälper henne att rymma hemifrån och måste ljuga för alla i sin omgivning för att inte svika henne. Det är ett av de bästa originalmanus jag sett. Om du lyckas få tag på den, så se den!
Betyg: 5/5
Utvandrarna (1971)
Utvandrarna, Jan Troell, Sverige
Nästan hela svenska skådespelareliten är engagerad i filmatiseringen av Wilhelm Mobergs klassiska serie om bönderna som flyttar till Amerika i hopp om ett bättre liv. Det är så klart långsamt berättat eftersom det är Troell och 70-tal, och många har kanske sömnigt tvingats se filmerna i skolan. Men låt inte det avskräcka dig från att se de båda filmerna igen (del 2 heter Nybyggarna) med vuxna ögon. Mycket intressanta människoöden!
Betyg: 4/5
Vincent (1982)
Vincent, Tim Burton, USA
En tidig animerad kortfilm av Burton. Tydligen är det här den första filmen där han fick helt fria händer att göra precis det han själv ville. Och det är så klart väldigt burtoneskt!
See for yourself!
Betyg: 4,5/5 
Walk the line (2005)
Walk the Line, James Mangold, USA, Tyskland
Filmen om Johnny Cash. Engagerande manus och mycket bra rollprestationer från Joaquin Phoenix och Reese Witherspoon (som fick en Oscar för den här rollen).
Betyg: 4/5 
X-men (2000)
X-men, Bryan Singer, USA
För er som inte känner till filmerna: grundstoryn är att en del vanliga människor har fötts med en muterad gen som ger dem en superkraft. En del av dessa X-men vill använda sina krafter för att göra gott och vill leva i samexistens med andra människor, andra X-men anser sig vara en överlägsen ras som borde ta över världen. Det är lite som Harry Potter goes Sci-fi (fast X-men serierna är mycket äldre än Harry Potter), så det är ju inte så konstigt att jag gillar det. Jag vet inte vilken av X-men-filmerna jag gillar bäst så jag skriver upp den första på den här listan. Jag har inte sett den senaste än, så det kan ju hända att den kommer slå ut ettan i framtiden.
Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar